Mint ismert, a 2010-es választások után győztes Fidesznek hatalmas strukturális problémával és egy pénzügyi válsággal kellet szembenéznie Magyarországon. A döntően csak a nyugati erőcentrumokhoz kapcsolt magyar gazdasági modell némiképp megkérdőjeleződött, és gondolkodásra serkentette a döntéshozókat. Ázsia felemelkedésével új, gyorsan és dinamikusan fejlődő piacok nyíltak meg, továbbá a kontinens felemelkedése lehetővé tette a tőkeerős ázsiai és kínai cégek előtt, hogy új piacokra fókuszáljanak.
Így talált többek között egymásra a magyar és a kínai kezdeményezés.
Az egész világnak szól a program
Liu Gang, a Hszinhua Intézet elnöke ismertette, már két csúcsot is tartottak a témával kapcsolatban, hogy ismertessék a kezdeményezés társadalmi, gazdasági és környezeti hatásait. Többek között Magyarország részvételét is vizsgálták azokat az eredményeket, amiket a globális kínai projekt nyújtott eddig az országoknak. Elmondta, hogy Magyarországon központi eleme az Egy Övezet Egy Út kezdeményezésnek a Budapestet Belgráddal összekötő vasút, amely 8 óráról 3 órára csökkenti a két főváros között az utat, jelentős gazdasági kapacitást teremtve. A program gyakorlati megvalósítása példa a jó minőségű építkezésre, ami hozzájárul a globális gazdaság, a társadalmi jólét fejlődéséhez – mondta.
A gigantikus kínai projekt felgyorsított már elkezdett folyamatok gyorsabb megvalósítását, elősegítette a konnektivitást, növelve az összekapcsolt infrastruktúrát. Elmondta azt is, hogy bár a projekt Kínából származik, az egész világnak szól.