„Össze kell hangolnunk a családokat és az oktatást”

Pöltl Ákos, az MCC vezető oktatója, a Pannon Egyetem Védelmi Oktatási és Kutatási Centrumának vezetője a lapunknak adott interjúban kifejtette, hogy milyen kihívásokkal néz szembe ma a család és az oktatás. A szakember kiemelte a szülők és az iskola kapcsolatának fontosságát.

2024. 03. 01. 4:50
Iskola
Fotó: PEXELS
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Nincsen olyan ország, nincsen olyan régió, ahol ne lehetne fejleszteni az iskola és a szülők kapcsolatán – nyilatkozta lapunknak Pöltl Ákos, az MCC vezető oktatója, a Pannon Egyetem Védelmi Oktatási és Kutatási Centrumának vezetője az MCC Budapest Summit On Education nemzetközi oktatási konferencián.

Pöltl Ákos szerint mivel a szülők ismerik a legjobban gyermekeiket, joguk van hozzá, hogy megválasszák, hogy gyermekeik milyen oktatásban részesüljenek. Viszont sok esetben az állam és az iskolarendszer nem biztosítja ezt, ezért küzdeni kell a szülők jogaiért. Pöltl Ákos a beszélgetés során kiemelte, hogy 

együtt kell tartanunk a családokat és össze kell hangolnunk őket és az oktatást.

A panelbeszélgetés résztvevői egyetértettek abban, hogy az egyik legnagyobb veszély, ami a családra leselkedik, a technika térhódítása. A szakember ezzel kapcsolatban lapunknak kiemelte, hogy

olyan régió és olyan ország sincs, ahol nincsen hatással a most bejövő technológia az oktatásra, és ahol ezt ki lehetne zárni.

A szakember Svédországot említette példaként, ahol az iskolákban a képernyőkről való tanulást vezették be. 

Közben kutatásokból láttuk, hogy gyakorlatilag a képernyőről olvasott szöveget nem úgy dolgozza fel és raktározza el az agyunk. Ez a svédeknél abban nyilvánult meg, hogy a PISA-eredményekben még sokkal jobban romlottak, mint az átlag egyébként, és tavaly pont ezért az oktatásügyi miniszter bejelentette, hogy kivezetik a képernyőket és visszahozzák a könyveket az oktatásban.

A szakértő szerint a technológiának az oktatásban kiegészítő szerepe van. Az agy úgy tud fejlődni, ahogy több százezer éve megtanulta, és ha az nem kapja meg azokat az impulzusokat, akkor nem fejlődik. A technológia nem képes felgyorsítani ezt, nem képes változtatni az agyfejlődésen.

Nemzetközi szinten az a kihívás, hogy hogyan vezessék be és hogy használják az oktatásban a technológiát. Megváltozott az információfogyasztás, a gyerekek figyelemciklusa, és ez egy óriási kihívás, hogy ebbe mit engedünk be a technológiából és mi az, amit teljes mértékben kizárunk.

Hogyha erősíteni tudja egy család a kötődést és a családi egységet, akkor az az egyik legjobb preventív eszköz a gyerekek szempontjából. Nem csak a technológia használatnál, ami most nagyon sok negatív hatást hozott, hanem minden téren– nyilatkozta Pöltl Ákos. Hozzátette:

Már az óvónők olyan problémákkal küzdenek, hogy nem tudják lekötni a gyerekeket az óvodában, mert otthon folyamatosan a tévét, monitort nézik, és gyakorlatilag onnantól kezdve unalmas a legó, a kocka, minden.

– A család és az iskola kapcsolata leginkább a szülő és a pedagógus kapcsolatán múlik – emelte ki a szakember, majd így folytatta:

– Együtt kell dolgozni a szülőnek a pedagógussal  és igenis nagyon fontos, hogy legyen a szülőnek beleszólása abba, ha olyan irányokba akarják vinni a gyereket, amit nem szeretne, és amelyik nem egészséges az élet szempontjából.

A szülői minta a legfontosabb a gyermekek számára, az tartja elvárt viselkedésnek, amit a szülőnél lát. Ezért nagyon fontos, hogy szabályok legyenek, és a szabályok az egész családban működjenek, ne pedig csak a gyerekeket akarjuk szabályozni. És nagyon fontos, hogy ugyanez a mentalitás meglegyen az iskolai környezetben is – jelentette ki Pöltl Ákos.

 Borítókép: Illusztráció (Fotó: Pexels)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.