Rengeteg ember életét keseríti meg az elmúlt napokban és hetekben a légi közlekedésben kialakult káosz. Gyakorlatilag bármelyik repülőtéren előfordulhatnak késések, rosszabb esetben járattörlések is.
Mintegy hatszáz utas rekedhetett például a svájci Basel repterén, miután az EasyJet fapados légitársaság három járatát is törölte – derül ki egy a közösségi médiában napvilágot látott videóból, amelyet történetesen a budapesti reptéri földi kiszolgálásban dolgozó alkalmazott tett közzé. Az utasok még csak információt sem kaptak arról, hogy mikor száll fel a gépük, bunkón viselkedtek velük Svájcban – mondta.
A kislányával a reptéren ragadt édesanya arról számolt be, hogy mint reptéri dolgozó, tudja jól, hogy nem mindig a légitársaságok hibája a késés vagy a járattörlés, de aggasztónak nevezte, hogy három EasyJet-járatot is töröltek a nap folyamán, ami mintegy hatszáz utast hozhatott lehetetlen helyzetbe. Félelmetesnek nevezte az előállt helyzetet.
A Magyar Nemzet gyűjtése szerint nem egyszeri esetről van szó, hiszen a légitársaság a szerda esti és a csütörtök reggeli járatát is törölte.
Csütörtök reggel az Athénba és a Frankfurtba tartó gép sem szállt fel Baselből.
A videóban az édesanya elmondta, hogy a légitársaság foglalt nekik szállást, illetve gondoskodott az étkezésükről, arról azonban nem kaptak információt, hogy mikor indulhatnak el végre, mint ahogy nem tájékoztatták őket az ilyenkor járó kártérítés részleteiről sem.
Nem Basel az egyetlen, ahol problémákat okoznak a járattörlések. A prágai repülőtér nemrég arról számolt be, hogy az EasyJet járatainak közel fele, a Ryanair gépeinek mintegy 35 százaléka nem tudott időben felszállni, de súlyos a helyzet a Törökországba tartó gépek esetében is – írja az Expats.cz híroldal.
A törökországi Antalyában is gondok vannak a repülőtéren.
A légiforgalmi irányítók sztrájkoltak is, így a megnövekedett utaslétszám mellett ez is problémát okozott. Számtalan videó kering a közösségi oldalakon, amely a brutális tömeget mutatja be, illetve a járatkésésekről ad információkat.
A karácsonyi időszakban, valamint nyáron mindig megszaporodnak a járat késések, hiszen ilyenkor van a legtöbb utas, ilyenkor van túlterhelve a rendszer – ezt már egy magyar pilóta mondta el szintén egy közösségi oldalra feltöltött videóban.
Nem az utasok száma azonban az egyetlen probléma. Az alacsony fizetések miatt Európa-szerte kevés a földi kiszolgálószemélyzet, akiknek a munkája elengedhetetlen ahhoz, hogy a gépek repülni tudjanak. A pilóta állomáshelyén, Düsseldorfban például áprilisban még „minden teljesen olajozott volt”, most pedig már
szinte könyörögni kell, hogy jöjjön már egy kamion és tankolja meg a gépet – mesélte.
Alapvetően sok a gép a légtérben, ami a légiforgalmi irányítókra is nagy terhet ró. Szintén fontos tényező az időjárás, márpedig nyáron bármikor kialakulhat egy zivatarcella, amit a gépeknek ki kell kerülniük, így értelemszerűen még kevesebb járat tud áthaladni az adott légtéren. Az időjárás ráadásul a repterek működését is befolyásolhatja, előfordul például, hogy egy nagyobb esőzés miatt le kell zárni egy repteret, se fel-, se leszállni nem tudnak a gépek, sőt villámlás esetén a földi kiszolgálás is szünetel, ami miatt a reptér újranyitásakor feltorlódnak a járatok.
Szerepet játszhat a késésekben a dolgozók sztrájkja is, ami például Franciaországban különösen gyakori, és a műszaki problémák, hiszen nagyon szigorú szabályok határozzák meg, hogy milyen állapotban szállhat fel egy gép.
Budapesten is sok probléma volt az elmúlt hetekben a repülőtéren. Ahogy arról lapunk beszámolt, néhány hete a SunExpress Antalyába tartó budapesti járata közel 19 órás késéssel tudott elindulni. Az Eurowings stuttgarti járata a tervezetthez képest négy órával később szállt fel. A gépen több szurkoló is utazott volna a skót–magyar Európa-bajnoki mérkőzésre, azonban a késés miatt lemaradtak arról, hogy élőben láthassák játszani a magyar válogatottat. A Wizz Air néhány nappal ezelőtt Rómából Budapestre tartó járata ugyancsak 19 órát késett, a légitársaság viszont nem mindegyik utasnak akar kártérítést fizetni.
A magyar kormány mindent megtesz, hogy felszámolja az extrém késéseket és javítson a reptéren rekedtek helyzetén. Vitályos Eszter kormányszóvivő egy Facebook-videóban elmondta, hogy az elmúlt hetek és napok légijárat-késései és -törlései egész Európát érintették, így sajnos Magyarországot sem kerülték el.
A kormány azért kért azonnali intézkedést a repülőtér üzemeltetésében, illetve a légi irányításban részt vevő Budapest Airporttól és Hungarocontroltól, hogy azok a magyar családok és turisták, akik kénytelenek elszenvedni repülőgépük többórás késését, minél komfortosabb körülmények között tölthessék el a várakozási időt – mondta a kormányszóvivő.
A kormány emellett a légitársaságokat is igyekszik rászorítani az utasokkal való tisztességes bánásmódra. A Ryanair például korábban 300 millió forintos bírságot kapott, mert tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatával megtévesztette a fogyasztókat. Az összeget hosszas jogi huzavona ellenére be kell fizetnie a vállalatnak.
„Amit most a légi közlekedésben látunk, az a tűrhetetlen kategória, azon nem lehet nem felháborodni” – mondta Orbán Viktor a Kossuth rádiónak adott interjújában.
A miniszterelnök szerint nemcsak arról van szó, hogy rosszul szervezik, hanem arról, hogy semmilyen emberséget nem mutatnak a reptéren, a légi közlekedésben, amikor nem mondják meg, mi a helyzet, amikor óriási késések vannak.
Mint mondta, ami a repülőtéren történik, az még az állami tulajdonszerzés előtti időszak következménye, és bízik benne, hogy amikor megtörténik a reptér tényleges fizikai átvétele, a helyzet javulni fog.
Orbán Viktor felszólította az illetékes minisztereket, hogy saját hatáskörükben tegyenek meg mindent a helyzet javításáért, a légiforgalmi irányításért felelős HungaroControl vezetőjét is berendelték.
Borítókép: Illusztráció (Fotó: AFP/Josep LAGO)