Néhány évvel ezelőtt még Ausztriában is az elektromos autók fellendülését tapasztalták, amelyet a járművenként akár 5000 eurós állami támogatás is tovább fűtött. Amióta azonban a kormány fokozatosan megszüntette ezeket a támogatásokat a vállalatok számára, a széljárás megváltozott, írja az eXXpress.
Pénzügyi ösztönzők nélkül ugyanis az elektromos autók lízingdíja gyakran drágább, mint a hagyományos belső égésű motoroké, ami sok vállalatot és magánszemélyt arra késztet, hogy alaposabban átgondolja döntését, írta az Origó.
Az elektromos autók piacának másik fékje a gyengülő gazdaság. Ausztria immár második éve recesszióban van, ami miatt sok vállalat visszafogja a beruházásokat. A növekvő infláció és a gazdasági bizonytalanság miatt a vállalatok egyre inkább elzárkóznak a flottás vásárlásoktól, ami közvetlen hatással van az elektromos járművek eladási számaira.
Az elektromos autók aránya tovább csökken
Míg a tisztán elektromos autók eladási darabszámai csökkennek, a hibrid modellek jelentős növekedést könyvelhetnek el. Az előző év azonos időszakához képest az újonnan regisztrált hibrid autók (elektromos és belső égésű) száma 19,5 százalékkal nőtt, ami szintén a tisztán elektromos autókkal szembeni elutasításra utal.
Az elektromos autók új regisztrációja Európa-szerte átlagosan 44 százalékkal esett, ami szintén afelé mutat, hogy az elektromos járművek sokak számára még mindig nem jelentenek meggyőző alternatívát.
Úgy tűnik, a fogyasztók többsége még mindig a klasszikus belső égésű motorokat részesíti előnyben. 2024 első negyedévében Ausztriában az elektromos autók az összes új forgalomba helyezésnek mindössze 17,1 százalékát tették ki, ami 3,9 százalékos csökkenést jelent az előző évhez képest. Ez azt is jelenti, hogy a belső égésű motorok elektromos mobilitással való hosszú távú felváltására irányuló uniós cél még messze van.
A vállalatok számára a másik probléma a töltőinfrastruktúra. Bár a hálózat jól kiépített, az autópályák mentén található gyorstöltő állomásokon a töltés jelentősen drágább, mint a városi területeken – nem ritka az akár 50 százalékos felár sem. Ez pedig már olyan költségvonzat, ami a hosszabb töltési idővel párosulva sok vállalat számára már nem teszi kifizetődővé az elektromos autózást.