A kontinens több országához hasonlóan a dán iskolákban a mobiltelefon-használatot elsősorban decentralizált szabályzatok irányítják, amelyek lehetővé teszik az egyes iskolák számára, hogy igényeikhez igazítsák a szabályokat. Az iskolák hozzávetőleg 88 százaléka kialakította saját szabályzatát, hogy csökkentse az osztálytermi zavaró tényezőket.
Míg egyes iskolák szigorú tilalmat vezetnek be, mások ellenőrzött használatot alkalmaznak az oktatási előnyök kihasználása érdekében. A dán oktatási minisztérium is támogatja ezeket a megközelítéseket, így folytatódnak a viták a zavaró tényezők minimalizálása és a digitális írástudás javítása közötti egyensúlyról, írta a Phone Locker.
A mobiltelefonok iskolai betiltásának hívei azzal érvelnek, hogy ezek az eszközök nagymértékben megzavarják az osztálytermi környezetet és akadályozzák a tanulók kognitív fejlődését és társas interakcióit.
Mint látható, nem csak a hazai kutatások értenek egyet abban, hogy a mobiltelefonok iskolai korlátozása szükséges: az UNESCO és az ENSZ 2023-as jelentése szerint az okoseszközök túlzott használata bizonyítottan összefügg az oktatási teljesítmény romlásával, csökkenti a koncentrációs képességet, sőt negatívan hat a gyermekek érzelmi stabilitására is, ezért az okostelefonok használatának korlátozását javasolják a világ valamennyi iskolájában.
Az Európai Unió tagállamai közül Franciaország, Svédország, Hollandia, Olaszország, Szlovákia és Románia, valamint az Egyesült Királyság már határozott lépéseket tett a mobiltelefonok kiszorítására az iskolákból. Franciaországban már 2010 óta nem lehet a tanórákon használni a mobiltelefont, 2018 óta pedig a szünetekben és az étkezési időben sem. Svédország a romló PISA-eredmények miatt döntött a mobiltelefon-mentes iskolák mellett.
Az okostelefonokat és egyéb digitális kütyüket gyártók szerint is ezek az eszközök veszélyesek a gyermekekre nézve, és mind az iskolában, mind otthon erősen korlátozni vagy akár betiltani kell a használatukat.