Az EU által Oroszország ellen júniusban elfogadott 14. szankciócsomag többek között megtiltja az orosz LNG átrakodását uniós kikötőkben. Belgiumot ez az intézkedés különösen érinti, mert a kereskedelmi útvonalak olyan terminálokba helyeződtek át, amelyek elegendő kapacitással rendelkeznek az uniós importhoz, mint például a zeebrugge-i, amely az északnyugat-európai és azon túli LNG-szállítások kapujaként szolgál.
– Belgiumban az LNG-szállítmányok megduplázódtak. Ezek minden bizonnyal az európai ellátás biztonságát szolgálják, de nehézségekbe ütközünk a szankciócsomag végrehajtása során
– magyarázta a miniszter az uniós tagállamok energiaügyi minisztereinek tanácskozására érkezve. Belgium egy olyan rendszer bevezetését szorgalmazza, amely lehetővé teszi az orosz LNG nyomon követését, valamint az Európai Bizottság összehangolt megközelítését az LNG-t importáló tagállamok támogatására.
– A szankcióknak hatékonyaknak kell lenniük, ha meg akarjuk állítani az orosz háborús gépezet táplálását
– hangsúlyozta a miniszter. A múlt hónapban Van der Straeten már felszólította az EU-t, hogy biztosítson szilárd jogalapot a vállalatok számára, hogy azok előre felmondhassák az orosz beszállítókkal kötött szerződéseiket. Szeptemberben Hollandia energiaügyi minisztere is arról számolt be, hogy nyár óta kétszer annyi orosz LNG-t szállító hajó köt ki Rotterdamban, ami véleménye szerint aggasztó és nemkívánatos fejlemény.
Sophie Hermans felhívta a figyelmet, hogy egyelőre nincs olyan uniós szankciós intézkedés, amely megtiltaná az orosz LNG-importot, az Európai Bizottságtól választ vár arra, hogy az EU-tagállamok miként tehetnek célzottan intézkedéseket a behozatal csökkentése érdekében. Hétfőn Franciaország és kilenc másik EU-tagország levélben kérte az Európai Bizottságot, hogy tegyen javaslatot az orosz LNG-vel kapcsolatos szigorúbb jelentéstételi kötelezettségekre a tároló vállalatok és a szállítók számára.
Borítókép: Újragázosító hajók Mukran kikötőjében (Fotó: AFP)