A muszlim vallás két fő ága közötti szakadás Mohamed próféta 632-es halálát követően alakult ki, amikor követői között vita támadt az utódlás kérdésében. Halála idejére az Arab-félsziget nagy része áttért az iszlám hitre. Férfi utódja, illetve kijelölt örököse nem volt, és egyértelmű utasításokat sem hagyott a vezetés folytatásáról, így halála után azonnal kirobbant az utódlási válság. A muszlim közösség két táborra szakadt: a többség (a későbbi szunniták) a hagyományos arab szokásjog alapján választott vezetőt szeretett volna, míg a kisebbség (a későbbi síiták) ragaszkodott ahhoz, hogy a vezetés Mohamed családján belül maradjon.

A kezdeti politikai nézeteltérés hamarosan mélyebb vallási és ideológiai szakadékká mélyült. A szunniták úgy vélték, hogy a közösség vezetőjének kiválasztásánál nem szükséges a prófétával való vérrokonság, míg a síiták ragaszkodtak ahhoz, hogy csak Mohamed családjának tagjai vezethetik a közösséget.
A két oldal szembenállása a következő időszakban olyan konfliktussá mélyült, amely napjainkig meghatározza identitásukat és világnézetüket.
Az első konfliktusok során kialakult egy olyan hatalmi dinamika, amely évszázadokra meghatározta a muszlim világ fejlődését. A síiták fokozatosan kiszorultak a politikai hatalomból, és saját vallási hierarchiát építettek ki. Ez a folyamat vezetett a két irányzat közötti teológiai különbségek elmélyüléséhez. A szunnita többség politikai dominanciája mellett a síita kisebbség folyamatosan küzdött jogainak elismertetéséért.
Ezt a dinamikát a Fátimida dinasztia fordította meg – történelmi léptékkel – rövid időre. A Fátimidák különleges jelentőségűek az iszlám történelemben, mivel ez volt az első és egyetlen olyan síita kalifátus, amely képes volt jelentős hatalmat gyakorolni az iszlám világ felett.
A Fátimidák, akik Mohamed próféta lányától, Fátimától eredeztetik magukat, ugyan a mai Tunézia területén szerezték meg a hatalmat, azonban miután 969-ben elfoglalták Egyiptomot, itt alapították meg új fővárosukat, Kairót. Hatalma csúcsán a Fátimida dinasztia uralta egész Észak-Afrikát, Szicíliát, Palesztinát, Szíriát, Afrika vörös-tengeri partvidékét, Jement és a mai Szaúd-Arábia Hidzsáz régióját.
Bár a Fátimidák számos mecsetet, szentélyt és teológiai iskolát alapítottak, mégsem tudták tartósan meghonosítani hitüket Egyiptomban. Olyannyira nem, hogy az általuk alapított Al-Azhar teológiai iskola később a szunnita ortodoxia bástyájává vált.
Tízből kilenc muszlim szunnita
Napjainkban a szunniták alkotják a muszlim népesség 87-90 százalékát, míg a síiták a 10-13 százalékát. A muszlimok minden földrészen megtalálhatók, de a globális muszlim népesség több mint hatvan százaléka Ázsiában, mintegy húsz százaléka pedig a Közel-Keleten és Észak-Afrikában él. Ez utóbbi két régióban van a legtöbb muszlim többségű ország, ezeknek az államoknak több mint felében a lakosság legalább 95 százalékban muszlim vallású.