Gasztrodiplomácia: egyre erősödő trend
Ma egyre több kormány és régió ismeri fel, hogy a nemzeti konyha értékes eszköz lehet az ország nemzetközi megítélésének javításában. Ezt a jelenséget gasztrodiplomáciának nevezik, és lényege a nemzeti ételek népszerűsítése belföldön és külföldön kampányok és befektetések révén. A jutalom gazdasági növekedés, a turizmus fellendülése.
Miért fontos az étel a politikában?
A gasztrodiplomácia nem új keletű jelenség. A történelem során az ételt kapcsolatépítő eszközként használták. Winston Churchill, az Egyesült Királyság miniszterelnöke, még tárgyalási stratégiájának kulcsfontosságú részének is tartotta. Az utóbbi években ez a taktika újra előtérbe került – írja a FoodUnfolded.
1972-ben Richard Nixon amerikai elnök híressé vált azzal, hogy pálcikával evett egy hivatalos vacsorán Csou En-laj kínai miniszterelnökkel. Abban az időben ez a kis gesztus szokatlan volt a nyugati vezetők között, mégis szimbolikus szerepet játszott abban, hogy enyhítse a feszültséget Kína és az Egyesült Államok között.
Ma sok kormány használja tudatosan az ételt, hogy megváltoztassa országa nemzetközi megítélését. Az egyik legfontosabb cél a turisták vonzása – és ezzel együtt az ország bevételeinek növelése.
Az íz ereje: hogyan építenek a nemzetek márkát az ételeken keresztül
Idővel bizonyos nemzeti ételek sokkal többet kezdtek jelenteni, mint pusztán az ízt – kultúrát, értékeket és életstílust is közvetítenek. A francia konyha klasszikus példa. Gyakran a stílus, a luxus és a hagyomány fogalmával társítják. Franciaország ételei a fine dining aranyszabványává váltak. Ha valakinek egy pezsgő fehérbor jut eszébe, szinte biztos, hogy a Champagne-t mondja – még ha sok más fajta is létezik. De a gasztronómiai hírnév túlmutat az ételeken. Franciaország kulináris tekintélye megerősíti más kulturális exportjait is – a divatot, a filmet, a dizájnt és a turizmust.