– A tartós román belpolitikai instabilitás ellenére a bukaresti diplomáciában egyfajta folytonosságot érzékelhetünk. Hogyan jellemezné röviden Románia jelenlegi külpolitikáját?
– A 2004-es NATO-tagsággal, illetve a 2007-es európai uniós csatlakozással diplomáciánk új irányt szabott Romániának. Reflexként működik tehát e két szervezet működésének összekapcsolása, azaz a közös szövetségi védelem elvének megtartása egy koherens és szolidáris Európai Unión belül. Ezt az ideális elképzelést természetesen beárnyékolják a transzatlanti feszültségek, a különutas, széthúzó vagy revíziós erők megjelenése, egy olyan többpólusú globális berendezkedés kialakulása, amelynek erőviszonyai még nem világosak. Románia megpróbál egy stabil stratégiai egyensúlyt segítő tényező maradni a NATO keleti szárnyán, és abban bízik, hogy az új uniós tagállamok – a Szovjetunió egykori csatlósai – továbbra is a nyugati, alapító EU-tagokkal közös gazdasági érdekek mentén fognak tevékenykedni. Minket nem érdekel az „új Európáról” szóló retorika, amely szembemenne a „régi Európával”. De nem vonzanak a „többsebességes” Európára vonatkozó tervek sem.

Fotó: MTI//EPA/Robert Ghement
– Említette az átalakuló globális trendeket. Milyennek látszik Európa jövője Bukarestből?
– Bízunk a létező szerződések szilárdságában és az európaiak felelősségében a közös jövőt illetően. Aggodalommal tapasztaljuk a populista jellegű euroszkepticizmus megjelenését és Franciaország relatív magányosságát az európai projekt újraindításában. Hívei, támogatói vagyunk a bátor bővítési politikának, amely végül bevonja a Nyugat-Balkánt és Albániát úgy a NATO, mint az EU kereteibe. Lehangoló volt számunkra a brexit, s reméljük, hogy Nagy-Britannia egy olyan gyors, okos és mélyreható szerződést köt az unióval, amely biztosítja a kereskedelmi kapcsolatokat, és kölcsönösen előnyös feltételeket teremt a brit és az európai polgároknak az egyetemi, üzleti és turisztikai mobilitás biztosításához. Bár az EU az illegális migráció első vonalába került, és a mindig konfliktusos Közel-Kelet szomszédságában van, úgy véljük, hogy egy európai hadseregnek a NATO pilléreként kell működnie, nem attól különválasztva, s főleg nem a számunkra hagyományos szövetségesnek számító Amerika ellenében. Nyilvánvaló, hogy egy egyre inkább illékony világban az európaiak nem számíthatnak kizárólag a nem katonai eszközökre épülő érdekvédelemre (soft power). Kötelességünk megfelelő módon modernizálni és finanszírozni saját védelmi eszközeinket. De fontos, hogy ez a folyamat a demokratikus szabadságjogokra és az emberi jogokra épülő nyugati civilizáció egységének hangsúlyozása mellett menjen végbe. Azt viszont nem gondoljuk, hogy az európai–amerikai egységet valamiféle mantraként kellene gépiesen ismételgetnünk. Helye van a szövetségesek olykor egymásnak ellentmondó vitáira olyan keretek között, mint például az évenként megrendezett müncheni biztonságpolitikai konferencia.