Az idén hetvenedik születésnapját ünneplő, többek között Kossuth-, Magyar Örökség- és Munkácsy-díjjal kitüntetett képzőművész munkái láthatók Szentendrétől Marosvásárhelyig – Aknay János művei a Szepessy-gyűjteményben címmel a szentendrei MANK Galériában. Az éjjelt és nappalt összefoglaló, világokon átutazó angyalalakok, a szentendrei épületek jellegzetes, egymásban újabb és újabb kapukat nyitó, általános jellé absztrahált motívumai, a világ összeomló, majd újjáépülő síkjaiban fölbukkanó rovásírásjelek, a tiszta formák és színek egyszerre összetett és érthető világot alkotnak Aknay János művészetében.
Szepessy László műgyűjtő és a képzőművész a nyolcvanas évek közepén ismerkedett meg Marosvásárhelyen. – Aknay János akkor jött először Erdélybe, amikor ez még nem volt divat, hiszen aki eljött, annak vállalnia kellett a zaklatásokat. Nagyon sokat számított az ottani embereknek, művészeknek az anyaországiak szolidaritása, éreztük, hogy nem vagyunk egyedül – idézte fel Szepessy László. Mint mondta, Románia és Magyarország között ég és föld volt akkor a különbség, onnan nézve Magyarország idézőjelben szabad világ volt, és az Erdélybe látogató Aknay János szabad szellemet vitt. – Ezenkívül megismerkedtem egy rendkívüli művésszel, aki a modern művészet felé nyitott ablakot: a képein is szereplő ablakok nekem megnyíltak. Neki köszönhetem, hogy a gyűjteményem kialakult. Érdekes volt, hogy a Maros megyeiek, vásárhelyiek, az erdélyi művészet és a szentendrei művészet milyen jól kiegészítette egymást. Ez a barátság nyolcvankilenc után is tartott, sőt elmélyült. Az ő szentendrei képeiből erdélyi képek lettek így, hogy hozzám kerültek: most lényegében egy erdélyi gyűjteményt láthatunk Szentendrén – mondta a műgyűjtő.
Aknay János is úgy látja, akkoriban Erdély nem az ígéret földje volt, és fanatizmus kellett ezeknek a kapcsolatoknak a kialakításához, ápolásához. – A harmincas éveinkben jártunk, tudtunk az ottani állapotokról, és próbáltunk a magunk módján segíteni. Amikor először láttam Szepessy László gyűjteményét, jó volt odaállni mellé: nem azért adtam a munkáimat, hogy „fölhúzzam” a gyűjteményt, hanem hogy gyarapodjon, és mások is kedvet kapjanak a gyarapításához. Mindig van egy belső indíttatásom, hogy ha elmegyek a barátaimhoz, vigyek valamit. Ilyenkor nem nézem, hogy kicsi, nagy, igyekszem az ajándékot tiszta szándékkal, igényesen megcsinálni. Nem adok gagyit – mondta a képzőművész. Több barátja is gyarapítani kezdte a marosvásárhelyi gyűjteményt, amely így a maga természetes módján bővült.