Fakó vágyakozások és kínok, álmodozó ődöngés a négy életkorszakon át a halálig, amit triviális gondolatok sora kísér. Olyanok ezek az emberek, mint az óraművek, melyeket felhúztak, s amelyek járnak, de nem tudják, miért; s valahányszor egy embert nemzenek vagy megszülnek, az emberi életnek ezt az óraszerkezetét újra felhúzzák, hogy a már számtalanszor elismételt kis gépi dallamot eljátssza, tételről tételre és ütemről ütemre, jelentéktelen variációkkal.”)A kötet egyik legfelkavaróbb írása kétségtelenül Juhász Sándoré, aki a Köztulajdonba vett műkincsek, 1919 című tanulmányában bemutatja, hogy a Tanácsköztársaság alatt milyen szabadrablásszámba menő „köztulajdonba vétel” történt, és hogy a kincsekből még egy kiállítás is nyílt 1919. június 14-én, majd erre a következtetésre jut: „Ha csak az említett művek reprodukcióit tesszük egymás mellé, némi ízelítőt kaphatunk abból a gazdagságból, melyet az 1919-es kiállítás tárt a látogatók és katalógusán keresztül az utókor elé. Az elmúlt száz évben ugyan voltak hazai magántulajdonú műtárgyakból összeállított tárlatok, de kvalitásban még megközelíteni sem tudták a köztulajdonba vett műkincsek kiállítását.”