A közelmúltban látott napvilágot a Műtárgyhamisítás magyar szemmel – Ocsút a búzától című hiánypótló kötet, amely tizennyolc tanulmányban vizsgálja a magyar és a nemzetközi műtárgyhamisítást. A témában eddig nem született a mostanihoz hasonló, átfogó munka. A gazdagon illusztrált könyv szerzői újságírók, művészettörténészek, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala és az Országos Kriminológiai Intézet munkatársai. A kötet egyik finanszírozója Kieselbach Tamás művészettörténész, műkereskedő, galerista.
A Kieselbach Galéria tulajdonosa szeretné, ha a könyv elősegítené a kulturális örökségünket szennyező műtárgyhamisítás visszaszorítását. A hamisítványok típusaival kapcsolatban megemlítette, hogy a két leggyakoribb fajta közül a közismertebb az eredetileg is csalárd céllal készült, teljes egészében hamis mű, míg a másik csoportba az olyan művek tartoznak, amelyeken „csak” a szignót írták át egy elismertebb, így drágábban eladható festő nevére. Persze léteznek különleges esetek is: akadtak olyan művészek, akik saját műveiket hamisították, például Iványi Grünwald Béla, a nagybányai művésztelep egyik alapítója.
– Nagy népszerűsége miatt nem tudta kielégíteni a képei iránt megnyilvánuló keresletet, ezért fiatalabb festőktől – Belányi Viktortól, Jancsek Antaltól és Záhonyi Gézától – rendelte meg ismert kompozícióinak másolatait, amelyeket aztán néhány ecsetvonással korrigált és ellátta őket kézjegyével – magyarázta Kieselbach Tamás. Ezek a hamisítványok általában elég gyenge minőségűek, így egy idő óta már nem szennyezik az életművet. Sajnos léteznek sokkal jobb kvalitású utánzatok, amelyek a mai napig óriási gondot okoznak. Aba-Novák Vilmos alkotásainak korabeli, a harmincas években készült hamisítványai magángyűjteményekben és könyvek illusztrációi között egyaránt megtalálhatók, sőt a közelmúltig jeles múzeumok falain is feltűntek.

Fotó: Venczel Zsolt
Noha elsősorban a hatvanas évek előtti másfél évszázad alkotóit hamisítják, a megélénkülő kereslet és a milliós ár szükségszerűen felkelti a hamisítók érdeklődését a közelmúlt alkotói iránt is. Ezt a tendenciát példázza, hogy már az alig két évtizede elhunyt Czene Béla 70-es és 80-as években készült műveiről is felbukkantak csalási szándékkal készült kópiák. Szerencse, hogy a festő sajátos felületkezelése és virtuóz technikai tudása miatt ezek a próbálkozások még könnyen kiszűrhetők.