Búcsúzik az egyik utolsó, igazi rocksztár. A diskurzus megkönnyítése végett fogadjuk el most az igazi rocksztár hevenyészett meghatározását: önmegtermékenyítő figura, aki úgy vált valakivé, hogy a folyamat fázisainak többségében ő döntötte el, kicsoda. Nem menedzser, producer, kiadó, meg mindenféle finánclelkű népség dolgozta ki szerepeit és maszkjait, hanem ő maga volt valaki, aki viselkedett valahogy, és erre mindenki úgy reagált, ahogy akart. Hogy ez az utóbbi évtizedekben miként is áll Ozzyval, ezzel az örök gyerekkel és bohóccal, igazából teljesen mindegy annak a pár millió embernek, aki volt már Black Sabbath- vagy Ozzy-koncerten, meg annak a másik pár milliónak is, aki ugyan nem, de bármikor el tudná gitározni a Paranoid főtémáját, netán szólóját is. Meg azoknak is, akik inkább léggitárban és hajrázásban jobbak. És azoknak a zenekaroknak is, akik lehetőséget kaptak tőle az Ozzfesteken.
Ha valakire, hát Ozzy Osbourne-re tökéletesen illik az öntudatlan kapu-, közvetítőjelleg: minden érzékelhető, direkt szándék nélkül hozott társaival a világba zenei-hangulati impulzusokat, amiket aztán tömegek éreztek magukénak, rengeteg zenekar döntött és dönt úgy ma is, hogy a mélyre hangolt gitárokban, lassú, súlyos vagy épp középtempósan zakatolós témákban és komor, dekadens, cinikus érzetekben találja meg a saját világát. Vagyis abban a világban, amit anno Ozzyék az elsők között jelenítettek meg.
Ozzy és csapata helyett is látom lelki szemeimmel, ahogy a jól vagy kevésbé jól fizetett rockújságírók pár év (vagy évtized – a korszellem tűréshatárán múlik) múlva listákat állítanak össze „a tíz legjobb búcsúlemez”, és hasonló debil címekkel. Az Ordinary Man nyilván ugyanúgy örök helyet kap majd rajta, ahogy David Bowie-től a Blackstar. Már ha valóban búcsúlemez lesz, hiszen attól még, hogy az egyik utolsó igazi rocksztár anyagán sűrűn elhangzik a goodbye, a sorry, hogy mind egyedül halunk meg, illetve, hogy nem akarok közönséges emberként meghalni, csinálhat ő még lemezt bőven, mondjuk a saját temetéséről vagy túlvilági dolgairól. Morbid fantáziálgatás, de hát mi Ozzy, közmondásosan a Sötétség Hercege, valójában inkább a Sötétség Bolondja vagy Komédiása egész pályafutása, ha nem egy nagy, morbid fantázia?