– Sokat hallani arról, hogy az iskolákban milyen kreatív módszerekkel igyekeznek megoldani az online oktatást, ugyanakkor felmerül a kérdés: az óvodapedagógusok mit tudnak tenni ebben a helyzetben, hogyan lehet folytatni a munkát jelen körülmények között?
– Nagyon fontos látni, hogy az óvoda, az oktatási folyamat lényeges szakasza, mely elengedhetetlen a gyermekek fejlődése szempontjából. Ahogy az iskolai területen, úgy az óvodapedagógusok munkája között is számtalan jó példát találhatunk a digitális oktatás, fejlesztés területén. Ugyanakkor sok olyan megkeresés is érkezett már hozzám, szülők és óvodapedagógusok, intézményvezetők részéről is, akik úgy érezték eszköztelenek a jelen helyzetben. Részben azért, mert ebben az életkorban az önálló munka még nem jelenik meg, azért is, mert ebben a szakágban a digitális platformok nem játszottak eddig szerepet, másrészt nem lehet számon kérni, mint az iskolában, tehát nincs olyan visszacsatolás, ami nyilvánvalóan jobban motiválja a szülőket is. Természetesen érthető, hogy nagy teher hárul a családokra, és kétgyermekes édesanyaként is tudom, hogy ez mivel jár, de nagyon fontos, hogy az óvodában is tudatos pedagógiai munka folyik a hétköznapokban, melyek tartalma nélkülözhetetlen része a gyermekek fejlődésének.
– Hogyan lehet ebben a helyzetben motiválni az óvodáskorú gyermekeket és a szüleiket?
– Tapasztalataim szerint az egyik legfontosabb a személyes kontaktus és a megfelelő tartalom közvetítés. Saját gyermekeimnél is tapasztalom, hogy sokkal aktívabbak azokon az órákon, ahol személyes kapcsolat van köztük és a többiek, vagy a tanár között. Óvodás életkorban pedig kiemelt helye van a személyes kötődésnek. Több olyan esetről tudok, amikor az óvodapedagógusok rendszeresen kommunikálnak online platformokon az egész csoporttal, vagy pedig beosztották, hogy a héten melyik nap melyik gyermekkel beszélnek akár csak tíz-tizenöt percet. Ez a fajta személyes jelenlét szerintem nagyon fontos. Az internet használatának ugyanakkor vannak nehézségei is: az egyik például, hogy eddig sem volt olyan könnyű megtalálni, kiszűrni a hiteles és értékes tartalmakat, de most aztán tényleg kihívás a tengernyi online tartalomban eligazodni. Nem győzöm mondani, hogy hatalmas a felelőssége a pedagógusoknak abban, hogy mi jut be a családok világába. Ezért is jó, hogy vannak különböző ajánlások, amik segítik a szűrést, ilyen például az Oktatási Hivatal tájékoztatója, mely jó kiindulási pontot biztosít szakmailag. Az is lényeges, hogy az adott online tartalom hogyan jelenik meg az offline térben, kihez jut el és mi van azokkal a gyermekekkel, akiknek a technika vívmányai nem állnak rendelkezésre. Itt lép be a pedagógusi kreativitás következő szintje. Arról nem is beszélve, hogy a mindennapokban sem lehet minden gyermeket ugyanolyan séma szerint fejleszteni, oktatni. Úgy gondolom, a jelenlegi helyzetben a pedagógusok is egy sajátos frontvonalban dolgoznak, és ebben a helyzetben csak nagyfokú kreativitással, odaadással és szolgálatkészséggel lehet helytállni.