Olyan, mint egy üres lap, amelyet valaki összefirkált. Mármint Guillaume Nicloux A terápia című 2019-ben készült filmje olyan, amit moziban is megnézhetünk. Épp csak annyi firka van rajta, amennyi felkelti az érdeklődést. Csak aztán azon veszi észre magát a néző, hogy nézi, nézi az összefirkált lapot, de nem talál rajta semmi figyelemre méltót. Nem több ez egy összefirkált lapnál. Ha egy kétéves csinál ilyet, megdicsérjük, ha viszont idősebbek, akkor azt gondoljuk, baj van.
Pedig volt abban lehetőség – nem is kevés –, hogy Gérard Depardieu és Michel Houellebecq francia író önmagát alakítja egy filmben. Hallhattuk volna a színészlegenda életfilozófiáját és persze a híres-hírhedt író provokatív gondolatait a világunkról. Arról az íróról van szó egyébként, aki a Behódolás című disztópiájában felvázolja Európa jövőjét az iszlám vallási fennhatóság alatt. Mivel percről percre közelebb kerülünk ahhoz, hogy A behódolás a Nyugat napi valósága legyen, éppen kezdhetett volna valamit a rendező ezzel az emberrel, ha már a film jelentős részében őt kell nézni. De nem kezdett.
Aztán mindketten arról is híresek, hogy szeretik a bort. Depardieu még a borászkodásban is érintett, vélhetően két-három filmre való gondolata van a borról, a bortermelésről és ennek kapcsán a francia nemzetről, sőt az igencsak veszélyben lévő francia nemzeti hagyományokról. Houellebecq meg alkoholista. Ezt abból is lehet tudni, hogy ő nem szagolgatja a bort, mint Depardieu, aki ezért meg is szólja. Mert a borral foglalkozni kell, szagolgatni, ízlelgetni, és ami talán mindennél fontosabb: beszélni róla. Sokat beszélni. Mindez persze ebben a filmben nem nagyon látható.

Fotó: Cinenuovo Kft.
Az viszont hallható, hogy Depardieu mond egy keresztnevekből álló felsorolást, mennyi színésznővel feküdt le életében, és amikor befejezi az elég bugyutára sikerült kakaskodó dicsekvését, onnantól kezdene érdekes lenni a dolog, de persze hamar másra terelődik a szó. Pedig ez a két ember sokat és talán még érdekesen is tudna mesélni a gyengébbik nemről. Depardieu azért, mert sok nőt ismert közelről, Houellebecq meg azért, mert nőgyűlölő hírében áll. Nőről viszont annyi szó esik, mint egy bulvármagazinban, illetve annál jelentősen kevesebb, de azon a színvonalon beszélgetnek.