A nyár elmúltával igyekszünk visszaszokni a szürke hétköznapokba, de ha egy fárasztó nap után könnyed kikapcsolódásra vágyunk, talán a legtöbbször a mozi jut eszünkbe. A nagy mozik kínálatát böngészve temérdek külföldi alkotást találunk, mellettük csak egy magyar film bújik meg, a Pesti balhé. Ha utánanézünk, olyan beharangozó cikkeket olvashatunk róla, mint a „Pesti balhé, avagy megérkezett a magyar Ocean’s Eleven”, vagy „A mozikban a Pesti balhé, a nyár sikerfilmje”. Ezek után nem csoda, hogy megjön hozzá a kedvünk, és azonnal jegyet foglalunk az esti vetítésre. Aztán elkezdődik a film, és hamar azzal szembesülünk, hogy valaki nagyon félreértett valamit.
Úgy is mondhatnám: ha azért szeret moziba menni, hogy a jegy áráért másfél órán át kellemetlenül érezze magát a színészek helyett, akkor mindenképpen érdemes megnéznie a Pesti balhé című új magyar vígjátékot, mert ebben a kategóriában nem talál vetélytársra az utóbbi idők hazai filmjei között. Az alkotóknak mindezt a filmalap 327 millió forintos támogatásával sikerült tető alá hozniuk, majd lelkesen tálalniuk a járvány alatt kiéhezett hazai nézőközönségnek.
Lóth Balázs forgatókönyvíró és rendező alkotását nézve időutazónak érezhetjük magunkat, visszarepülhetünk az Andy Vajna fémjelezte – a magyar filmek felívelése – előtti időkbe, amikor olyan alkotásokért kellett lelkesedni, mint a Csak szex és más semmi, vagy az S. O. S. szerelem. Csakhogy azóta készültek olyan alkotások is, mint az Örök tél vagy az Aurora Borealis – Északi fény, a vígjátékoknál maradva a Liza, a rókatündér is jóval szerethetőbb film a maga sajátos hangulatával. Éppen ezért azt a bizonyos lécet is magasabbra rakták a nézők, már nem elégszenek meg annyival, hogy az ismert arcok mellé ismert helyszíneket kapnak, mert ha mindemellett a film üres, akkor becsapva érzik magukat.

Na de nézzük, mi is a baj a Pesti balhéval. Elsősorban az, hogy a helyszíneket leszámítva egyáltalán nem pesti, de még csak nem is magyar, hanem inkább egy túlpúderezetten hollywoodi filmhez hasonló. Az importált kliséktől viszont legjobb esetben is csak egy Zs kategóriás amerikai filmre hasonlít, mert mindannyian tudjuk, hogy nem ebben a világban élünk: egy hazug alternatív Budapestet mutatnak be nekünk.