A főszereplő Adrien Brody nem volt könnyű helyzetben, mert azt a folyamatot kellett eljátszania A mintatanár című filmben, ahogy megszületik a felelősség érzése egy olyan emberben – esetünkben egy tanárban –, aki feladta a küzdelmet. Egyszerűen belefásult, és már csak helyettesítő tanárként próbálja fenntartani a rendet, próbál tanítani valamicskét, de csak néhány hónapig, amíg helyettesíteni szükséges, aztán megy másik iskolába. Ahol megint csak helyettesít, így nem kell kötődnie, küzdenie igazán és nincs meg annak a veszélye, hogy érezzen. És aki nem érez, az nem is sérül. Adrien Brodynak minden színészi kvalitására szüksége volt, hisz azt kellett eljátszania, hogy a felelősségérzete éppen sikertelensége révén születik meg. Hogy úgy kell feladnia a kényelmes kívülálló szerepét, hogy közben rá kell jönnie, nem a sikerért van a küzdelem, hanem a tisztességért. Az üres ember üres élete ugyanis tisztességtelen élet.

Fotók: Paper Street Films
A mintatanár minden egyes dramaturgiai csúcspontja arról szól, hogy a tanárok összeroppannak a kudarcaik láttán. Mikor az iskolát elhagyó lányt szembesíti egy tanárnő azzal, hogy – mivel minden tantárgyból bukásra áll – nem fogja vinni semmire az életben, a diák rettentő fölénnyel elmagyarázza neki, hogy majd a divatvilágban fog érvényesülni. Erre a tanárnő a filmtörténet egyik legerősebb fejmosásában elmondja neki, hogy semmire sem fogja vinni, mert a divat világában is küzdeni kell, és ezt nem tanulta meg. – Feladni könnyű, a küzdéshez bátorság és egyéniség kell – tör ki a tanárnő, aki aggódik és nem bírja már nézni, ahogy a diákok tönkreteszik a szeme láttára az életüket. Később egy idősebb kollégája vállán sírja el a bánatát, aki csak annyit mond, hogy ő most megköszöni a munkáját, mert eddig senki nem köszönte meg, de ő most megteszi.

A film végi katarzis révén a nézőt megváltással biztató alkotás különlegessége abban áll, hogy szembesít a tanári munkába kódolt kudarccal. Amelyet mindenki tud, aki tanított valaha, de senki, aki kívülről közelít hozzá. Mert, ahogy idealizált lett az élet, ahogy a bulvár média telefröcskölte a világot szirupos hazugságokkal a hétköznapi életet illetően, úgy a tanári munka is le lett öntve temérdek szirupos mázzal. Miközben az élet egy óriási küzdelem tele néhány boldog pillanattal, úgy a tanári munka sem más. Szaladnak is el a fiatal pedagógusok a világban mindenhol a könnyebb élet reményében, mert a küzdelemre kevesen vannak felvértezve.