Egyetemi szintű színművészképzés egészen 2003-ig kizárólag a SZFE-n folyt; és jogelődjén a főiskolán, amely művészeti főiskolaként egyetemi diplomát adott a végzetteknek. Ezen – már a kommunizmusban – kiváltságos helyzet miatt volt állandó a több százszoros (!) túljelentkezés; akkor, amikor a színész vagy filmrendező mesterség még menőnek számított a középiskolások körében. Ennek következtében a kiválasztás egyet jelentett a tehetség bélyegével. Magyarán, akit a főiskolai/egyetemi vezetés felvett a három rostás eljárás végén, s nem szórta ki az évközi vizsgákon, az tehetségesnek számított. Akit nem vettek fel, az pedig nem.
Maroknyi, önmagát felkenő ember döntött saját szempontjai alapján, ki alkalmas és ki nem a pályára. Tehát egyetlen szellemiség, nézőpont alapján.
Szükséges karakterek biztosítása
Persze fontos szempont volt ám az is, hogy az osztályfőnökök, az általuk vezetett színtársulatukba választottak karaktereket, a kiöregedők pótlására. Bizony, ugyanazok vezették a meghatározó – legalábbis általuk annak kikiáltott színházakat –, valamint a főiskolát/egyetemet. Mivel maguknak képeztek színészeket, azaz saját színházi elképzelésüknek megfelelően, bennfenteskedve úgy is írhatom: rendezői koncepciójuk megvalósítása érdekében (e korszakot a rendező irányította, nyugaton harminc éve megszűnt színjátszás jellemezte, ahol a színész eszköz volt csupán a „művész” kezében, a színdarabhoz hasonlóan), ezért sokszorta a kívánatos karakternek való megfelelés számított a tehetség fokmérőjének.
Osztályfőnök az egyetemen?
Mint említettem, az osztályfőnökök válogattak. Hát, az sem mindennapi, hogy egy főiskolán, egyetemen osztályokban tanulnak, az osztályfőnök irányítása mellett, mint az általánosban, meg a középiskolában. Ne feledjük: a kommunista fél évszázad maradványa a kötelező főiskolai, majd egyetemi diploma. (Nem kizárólag a színészek számára, gondoljunk csak a képzőművészekre.) Mi az ördögnek egy színésznek egyetemi képzés, egyetemi diploma? Az úgynevezett prózai színészek négy, a zenés színészek három évig (vélhetően, mert „könnyebb szakma”), a színházrendezők pedig öt évig koptatták a padokat, deszkákat.
A mozgóképi képzést most nem említeném, lévén ott hamarabb engedték a konkurenciát, a rendszerváltás után, akár az ELTE-n, ahonnan a szak a Pázmányra költözött, vagy a Képzőművészeti Egyetemen, illetve részben a MOME-n.