Friss termés a Kölcsey Művelődési Központban

A kifejezésmód olykor-olykor szürrealisztikus, abszurd, szarkasztikus és groteszk.

Gőz József Miklós
2020. 10. 01. 20:34
Képalá: Érdeklődő Dóró Zsolt, Tamus István (balról) és Lukács Gábor (jobbról) művei előtt (Fotó: Gőz József Miklós) Fotó: Gőz József Miklós
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nemcsak a könyveknek, a tárlatoknak is megvan a maguk sorsa. Debrecenben a járványügyi korlátozások miatt elmaradt a tavasszal megrendezni kívánt Friss hajtás című képzőművészeti kiállítás a Kölcsey Művelődési Központban. (Belső csend címmel azért virtuálisan a nézők elé tárták az anyagát.) Aztán jött a két covid-hullám közötti időszak, amikor élőben is megrendezhették volna, de akkor meg uborkaszezon volt. Végül most élőben került a nagyközönség elé, igaz, a megnyitót a második hullám miatt csak virtuálisan láthattuk.

A debreceni képzőművészeti rend szerint egyik évben a festészet, másikban a grafika, fotó és plasztika műfajokból rendeznek kiállítást a Kölcsey Művelődési Központban, amelyen az adott szakma képviselőinek az elmúlt két évben készített alkotásai kerülnek a nézők elé. Összesen 52 alkotó 79 művét mutatja be a tárlat. Közöttük négy meghívott művész Almássy Aladár grafikus, Kocsis István Tamás fotóművész, Kovács Imre és Nagy Gábor György grafikus alkotásai kerültek a nézők elé.

Szepessy Béla István grafikusművész elemzése szerint a címadó frissesség jellemző a tárlatra. A kiállított művek túlnyomó többsége még nem volt kiállítva, és a klasszikusnak számító művészek újszerű megoldásokkal jelentkeztek. Az is újdonság, hogy érezhető a digitális gondolkodás térhódítása, sokan használnak fényképet, manipulált fotót kiindulási anyagként. A fotókra és grafikákra jellemző, hogy a művek többsége látvány alapú, sokszor figuratív indíttatású, néhol jeleket, szimbólumokat hordoz. Tisztán absztrakt, nonfiguratív alkotások nincsenek a tárlaton. Sokan alkalmazzák a montázst is. A kifejezésmód olykor-olykor szürrealisztikus, abszurd, szarkasztikus és groteszk.

Érdeklődő Lukács Gábor (balról) valamint Dóró Zsolt és Tamus István (jobbról) művei előtt
Fotó: Gőz József Miklós

A plasztikák sokfélék, vannak művészek, akik munkái évezredes jeleket hordoznak magukon. Mások talált, kész tárgyakat állítanak ki vagy növényi formákat öntenek bronzba. A népművészet, az organikus gondolkodás is hagyományosan jelen van a plasztikai alkotásokban. A tárlat díjazott alkotói: Durucskó Zsolt grafikusművész – Emberi Erőforrások Minisztériumának fődíja, Máthé András fotóművész – Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzatának díja, Fátyol Zoltán festőművész – Főnix Rendezvényszervező Közhasznú Nonprofit Kft., Varga Tamás fotóművész – a Holló László Galéria , Drienyovszki János szobrászművész – a Center-Print Nyomda díja, Börcsök Attila grafikusművész – a Blondex Művészellátó, Varga József grafikusművész – a Halköz Kreatív Art Művészellátó díja. Tamus István grafikusművész – Hegedűs Tibor képzőművész, Ritók Lajos képzőművész, Lénárt Attila grafikusművész – a zsűri nívódíja.

Az őszre halasztott tavaszi tárlat október 20-ig naponta fél tíztől este hat, esti rendezvények esetén hét óráig látogatható. A Kölcsey Központ közösségforgalmi tereiben kizárólag a száj- és orrnyílást eltakaró maszkban tartózkodhatnak a látogatók. Belépéskor hőmérővel ellenőrzik testhőmérsékletüket, akinél ez meghaladja a 37,5 fokot, nem léphet be a rendezvényekre.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.