De a tévétársaság rábólintott a bővített verzióra, és minden további nélkül le is adta. Carpenter csak évekkel később, 1981-ben került kissé kellemetlen helyzetbe, amikor neki kellett látnia a második rész forgatókönyvének. Hogy fel ne borítsa a Halloween-univerzum belső rendjét, megtartotta és – a második rész cselekményébe illesztve – a mozik közönsége elé tárta az első rész bővített verziójába beszuszakolt elemet.
A testvéri kapcsolat a tévés változat adásba kerülése óta zavarja a sorozat rajongóit, hiszen alapvetően más fényben tünteti fel Michaelt, mint amelyben addig látszott. Így már nem a véletlen irányítja, és viselkedése sem teljesen megokolhatatlan, indokolhatatlan, hiszen immár egyértelmű, hogy azért tért vissza Haddonfieldbe, hogy a húgával is végezzen! Vagyis: Michael nem a kifürkészhetetlen sors, a vak végzet, hanem egy mániákus, vérszomjas rokon, ami nagymértékben csökkenti alakjának titokzatosságát, kiismerhetetlenségét.
Zombie tehát ezt a fordulatot emelte át a filmjébe. A néző azt hinné, hogy ez esetben legalább nyilvánvalóvá teszi, hogy Myers fiú miért akarja megölni a húgát – az ugyanis, hogy elmebeteg, és a családja összes tagját holtan akarja látni, kissé erőtlen magyarázatnak tűnik –, ám a film adós marad a válasszal. Itt ugyanis Michael nem akar végezni Laurie-val – több jelenet is utal rá, hogy ő az egyetlen a földön, akihez képes volna érzelmileg kötődni –, ám hogy pontosan mit szeretne tőle, arra nem kapuk feleletet.
A 2007-es film tehát már-már szájbarágósan didaktikus jelenetekben, továbbá erőszakban és meztelenkedésben gazdag, ám érdemi válaszokat és az eredetit jellemző, feszült atmoszférát nélkülöző alkotás lett, így alaposan megosztotta az addig készült Halloween-filmek rajongóit. Carpenternek – mint utóbb nyilvánvalóvá tette – nem igazán tetszett. Az volt a legfőbb gondja vele, hogy Zombie hús-vér figurát formált Michaelből, míg ő mindvégig úgy gondolt rá, mint valami feltartóztathatatlan, megzabolázhatatlan természeti erőre.
De az újragondolt változat így is megtalálta a maga táborát, és kereskedelmileg sikeresnek bizonyult, Zombie leforgathatta a folytatását is, amelyet azonban már nem követett újabb epizód (többek szerint szerencsére).
Vissza a kezdőponthoz: Halloween (2018)
Ha eljutott idáig, az olvasó már sejti, a sorozat belső kohéziója nem a legerősebb: az újabb és újabb részek több ellentmondással és következetlenséggel terhelték meg az univerzumát. Részben az utólagos rendteremtés, részben az alapok ismételt megerősítése végett készült el az eddigi utolsó Halloween-film, a nyitó epizód közvetlen folytatása, az eredeti bemutatójának negyven éves évfordulójához igazítva.
A 2018-as epizód ott veszi fel a szálat, ahol A rémület éjszakája elejtette, vagyis – merész megoldással – nemcsak a Zombie-féle újraértelmezéseket hagyja figyelmen kívül, de az azok előtt készült, összesen nyolc folytatást is!
Története szerint Michael a ’78-as vérfürdő után visszakerült az elmegyógyintézetbe – ahol negyven év alatt egyetlen szót sem volt hajlandó szólni senkihez –, Laurie pedig rögeszmés, idős hölggyé vált. Meggyőződése, hogy a visszajáró rém – aki többszörösen igazolta Tommy első részben mondott szavait, miszerint a mumust nem lehet megölni – előbb-utóbb ismét felbukkan az életében, ezért a különféle fegyverek mestere lett, hogy törleszthessen Michaelnek, a házát pedig erődítménnyé alakította, hogy menedéket biztosítson a szeretteinek.
Csakhogy a családja nem kér belőle: felnőtt lánya, Karen egyenesen zavart elméjűnek tartja, és nem tudja megbocsájtani neki, hogy tönkretette a fiatalkorát, ezért kerüli a társaságát. Unokája, Allyson ugyan hajlandó szóba állni vele, de nem hisz neki. Amikor Michaelt átszállítják egy másik intézménybe, ám útközben megszökik, a családja más füllel kezdi hallgatni a „habókos vénasszony” szavait, de lehet, hogy már késő: a halálos fenyegetést hordozó alak gyors tempóban közelít Laurie felé, hogy befejezze kettejük lezáratlan ügyét…
Azt, hogy negyven év elteltével valóban visszatérnek a gyökerekhez, a készítők az alapcsapat két meghatározó tagjának megnyerésével igazolták – ügyvezető producerként John Carpenter, az immár éltes Laurie Strode-ként Jamie Lee Curtis csatlakozott a stábhoz –, továbbá nyilvánvalóvá tették, hogy figyelmen kívül hagyják a rokoni szálat.
És a végeredmény részben valóra is váltotta a hír hallatán azonnal szárba szökő rajongói reményeket: erős, hatásos jelenettel nyit, és látványos fináléval zárul. Közben ugyan nem igazán lehetett izgulni Allysonért – pedig a megközelítésmódból az következne, hogy hasonló megpróbáltatásokban lesz része, mint annak idején a nagyanyjának –, és mintha a hatvanegy esztendős Michael sem volna annyira borzongató, mint huszonegy éves korában. A film azonban így is nézhető darab, ráadásul tartalmaz néhány hatásos utalást az eredetire.
Csaknem egy az egyben megidézi például a már említett iskolai jelenetet. Míg az első részben Laurie néz ki az osztályterem ablakán, hogy megpillantsa a Michaelt rejtő autót, itt Allyson teszi ugyanezt, és a nagyanyját látja, aki éppen rá vár. ’78-ban Michael zuhant az erkély korlátján a kertbe, hogy aztán Laurie-t félrevezetve eltűnjön, itt Laurie téveszti meg hasonló módon a támadóját.
De az új epizód nem pusztán megidézi az első részt, tovább megy annál: a fináléban a három nő – Laurie, Karen és Allyson – együtt, vállt vállnak vetve szállnak szembe a fenyegetéssel, és közben Allyson odáig megy, hogy a saját tőrével vágja meg Michael karját! A negyven éve ismétlődő séma tehát megváltozott, a szerepek felcserélődtek!
A lezárás ugyanakkor az egyik legnagyobb elégedetlenségre okot adó jelenet is. A nézők egy része ugyanis azt várta, hogy a készítők élnek az évforduló jelentette lehetőséggel, és negyven év, valamint – ezzel együtt – tizenegy film után egyszer s mindenkorra lezárják Michael vérgőzös ámokfutását.
A záró képsorok ehelyett csupán sejtetik a végkifejletet, de nem teszik egyértelművé.
Sokan alkotói megalkuvásként értékelték ezt a megoldást, az újabb, vélhetően ennél jóval gyengébb folytatások elkészítésének lehetőségét emlegetve. Noha jó darabig nem lehetett biztosat tudni, tavaly kiderült: a gyártó trilógiává bővíti a 2018-ban elkezdett történetet. A következő rész 2021, a záró epizód 2022 halloweenjén kerül a mozikba.
Úgy tűnik, Tommynak annak idején igaza volt: a mumust csakugyan nem lehet megölni – főleg, ha a producerek sem akarják: a sorozat eddigi tizenegy darabja összesen kilencvenmillió dollárba került, ugyanakkor világszerte hatszáznegyvenmilliót hozott.
Vagyis Michael Myers – ahogy maga a Halloween is – visszatér még, hogy szembesítsen bennünket a félelmeinkkel, és emlékeztessen: bárkiből lehet áldozat. A kérdés csak az, hogy pengéje tizenkettedszerre milyen mélyre hatol majd.