Virtuális kiállítás nagy színésznőinkről

Az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet jó ideje láthatóvá teszi virtuális kiállításként korábbi időszakos tárlatait.

Juhász Kristóf
2020. 10. 17. 8:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet (OSZMI) jó ideje teszi láthatóvá virtuális kiállításként korábbi időszakos tárlatait. A legújabb összesen a 17., a Díva, színész, nő – Lukács Margit, Mészáros Ági, Tolnay Klári 100 címet viseli – a „valós” kiállítás 2014-ben, a három művésznő születésének 100. évfordulója alkalmából volt látható a Bajor Gizi Színészmúzeumban.

Az OSZMI honlapján egyébként mindegyik virtuális tárlat megtekinthető, és a XX. század magyar színháztörténete iránt érdeklődőknek remek csemegét kínál: van köztük bábszínháztól I. világháborús front- és hadifogoly-színházon át Karády Katalinig és a Tenkes kapitányáig minden, remek fotókkal, bábokkal, tervekkel, és olykor izgalmas kísérőszövegekkel.

Ám mivel a kevésbé izgalmasak is az adott színházi emberrel vagy jelenséggel kapcsolatos, korabeli idézetek, visszaemlékezések, illetve adott tárlat színháztörténész-kurátorának tárgyilagos, ismeretterjesztő közlései, ebbe sem igazán lehet belekötni. A prezentáció pedig merőben eszköztelen vagy funkcionális, ha úgy tetszik: lapozgatunk, képeket nézegetünk a monitoron, és elolvassuk mellé a kísérőszöveget. Lehetne persze mindenféle számítástechnikai blikkfang, ami mondjuk lehetővé teszi, hogy virtuálisan is úgy nézzünk szét a tárlaton, mintha élőben látnánk, és tetszésünk szerint ráközelíthessünk egy-egy képre, ám valójában a téma természetéből adódóan a fotóalbum-lapozgatós hangulat is teljesen jól esik, minden csinnadratta nélkül.

Lukács Margit
Fotó: OSZMI

Hadd kérjek most elnézést mindazon idősebb, ifjabb, vagy épp örökifjú olvasónktól, aki pontosan tudja, miért jó Lukács Margit, Mészáros Ági, vagy Tolnay Klári (és mellettük sok neves kortársuk) fotóit nézegetni. Azokhoz szólnék, akik nem tudják, miért érdemes olyan művészek szemébe nézni, akik több mint száz éve születtek, illetve több évtizede halottak.

Nincs jelenvalóbb és múlandóbb művészet a színháznál (de igen, a zene, de ugye az már félig színház… hagyjuk ennek boncolgatását inkább a téma tudományosan fölvértezett kutatóira, már amennyiben akadnak még ilyen, valódi összefüggések föltárásában érdekelt, igaz lelkek), ami így folyamatos jelenidejűséggel, aktuális érvénnyel kecsegteti a színházcsináló alkotót. Akkor is, ha épp a történelem – drámairodalmilag dokumentált – hajnalából származó szöveggel dolgozik. A taps, a póz, a fény, a sötét, a függöny mindig azonnali. Egy premiernek nincs semmiféle közvetlen, azonnali benyomáson túlmenő tanulsága a rákövetkező előadáson kívül. A színikritika nem tartozik ide, tudniillik az legritkábban tárgyalja és ragadja meg a konkrét, jelenvalóságánál fogva megragadhatatlan művészi teljesítményt. A kritika jobb esetben kultúrtörténeti összegzést kísérel meg, rosszabb esetben értékelést hazudik – mert nyilvánvalóan hazudik mindig, mikor értékelni próbál. Hisz az értékelés kizárólag a jelenvaló, vagy a jelennek vélt való, vagy a valónak vélt jelen (mindez nem puszta szójáték) nézőpontjából történik. Senki nem láthatja, és senki nem láttathatja egy színpadi történés teljes valóját a minden mást kizáró mából és mostból.

Ajándék, hogy belenézhetünk egy hajdanvolt, sikeres magyar színésznő szemébe, ajándék, hogy láthatjuk képmásait, arcait és álarcait, amikért – ez tudható, vagy sejthető – rengeteget küzdött. Láthatjuk kimerevített mozdulataik, gesztusaik, sminkjük, jelmezük, vagy épp hétköznapi öltözékük. Ajándék már az is, ha szemünk képes elidőzni ilyesmiken a gyilkos virtuális dömping közepette.

A magyar színházi élet épp egyik legizgalmasabb válságát éli.

Voltak már ennél valamivel izgalmasabb válságai is, mint mondjuk Laborfalvi Rózáék idejében, mikor a magyar nyelvű kőszínházi színjátszás puszta létjogosultsága volt a kérdés, de azért itt és most legyen az itt és most is érdekes, jól van, no… Azért erősen ajánlom mindenkinek, hogy a magyar színház jelenéről való felületes ítéletalkotás helyett vesse inkább tekintetét a színháztörténeti múzeum gyűjteményére. Csak a miheztartás végett. Hogy is biccentette oldalra fejét egy Tolnay Klári. Hogy viselte a jelmezét egy Mészáros Ági. Hogy grimaszolt egy Lukács Margit. Csak a miheztartás végett.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.