A zuhanás második pillanata című előadás némiképp különleges, kissé a múltat idézi. A szövegkönyv egy bő tíz évvel ezelőtti műhelymunka alapján született meg, és egyfajta lenyomata, emléke annak, hogy 1986-ban megalakult a Forrás Színpad, majd megszületett a Forrás Színház – mondta Pataki András, a Soproni Petőfi Színház igazgatója, a darab művészeti vezetője a pénteki olvasópróba megkezdése előtt. Majd hozzátette, A zuhanás második pillanata azon színházi mesterkurzusok, szakmai tréningek tapasztalataiból jött létre, amelyek egyik vezetője Katona Imre dramaturg, rendező volt. A szakember Játékmód és színészdramaturgia az abszurd színház helyzeteiben címmel tartott foglalkozásokat 2009 és 2013 között a Forrás Színház, később pedig a Soproni Petőfi Színház művészeinek. Improvizációs tapasztalatokból jött létre az előadás, melyet A zuhanás második pillanata címmel mutattak be 2013-ban Sopronban és néhány vidéki helyszínen – áll a teátrum lapunkhoz eljuttatott közleményében.

Fotó: Soproni Petőfi Színház
Mint írják, a darabnak részesei voltak a jelenlegi soproni társulatból Papp Attila és Molnár Anikó színművészek. Ők az akkori tapasztalatok, Katona Imre kutatása, lejegyzetelt munkája alapján készítették el a mostani álomjáték szövegkönyvét. Így alapul vették a korábbi előadás gondolatiságát, de ezúttal nem rögtönzésekre épül a történet, hanem egymástól függetlenül sorjázó rögzített, kötött helyzeteket, dialógusokat láthatnak-hallhatnak a nézők. Ami összeköti őket, hogy az abszurd műfaj színpadi eszközeivel, a stílusra jellemző módon beszélnek többek között olyan társadalmi kérdésekről, mint a diszkrimináció, a családon belüli erőszak, a férfi-nő kapcsolatok felborult szerepei, az életre jellemző állandó megfelelni vágyás, a hivatali útvesztők rejtelmei, a tanár és tanulók kapcsolatai. A kis történetek segítségével szóba kerülnek az egyén és a közösség viszonyának feszültségei, ellentmondásai, a minket körülvevő világ globális problémái. Természetesen a jelenetek hordozzák az abszurdra jellemző kettősséget, a váratlanságot, a mély gondolatiságot és a szituációkban rejlő gyakran groteszk, fanyar humort.