Gárdos Péter Az utolsó blues című 2001-es filmje a magyar filmtörténet egyik legérdekesebb alkotása. Nemcsak azért, mert minden néző igazán át tudja érezni, milyen az, amikor egy autó nem áll meg, mert elromlik a fék, viszont szürreálisan megy tovább. Igazából még az elszabadult gépjármű ritmusára is rá lehet érezni, csak kormányozni kell, és kerülgetni a dolgokat. Szimbolikusan sem áll meg az autó, amibe beleült a főszereplő, mert egy olyan élethelyzetbe sodorta önmagát, amelyben nem lehet megállni. Tudjuk, érezzük, hogy ez az út a pokolba vezet, a Paudits Béla által megtestesített ördögi figura pedig magyarázatot is ad arra, miért jár a büntetés. A szabadsággal való súlyos visszaélésről van itt ugyanis szó.
Kulka János első nagyjátékfilmes szerepében látható a filmben, Gárdos Péter, az alkotás rendezője pedig jó érzékkel választotta a cinikus humorú legjobb barát szerepére Rudolf Pétert. Leginkább telefonon érintkeznek ők egymással, Kulka ugyanis vezet, csak vezet, fék hiányában nem is tehet mást. Kettősük Rudolf Péterrel a Fehér bohóc és Augusto kettősére emlékeztet. Az egyik látszólag tudja, mit csinál, a másik próbál neki segíteni, de inkább csetlik-botlik. A főszereplő figurája az élet szerencsésebb oldalán áll, de visszaél a helyzettel.

Fotó: Budapest Film
A filmben ábrázolt probléma ugyanis az, hogy olyan óriási nagy lett az ember szabadsága, annyira relatívvá váltak az erkölcsi normák, hogy azt gondoljuk, bármit meg lehet tenni. Az utolsó blues főszereplője két egymással párhuzamos életet él. Az egyikben jól menő budapesti üzletember, bár vagyonát éppolyan tisztességtelen módon szerezte, mint Jókai Mór Az arany emberében Tímár Mihály. A másik életben egy krakkói templomban fest freskót, nyugodt, harmonikus művészként dolgozik. Két fél élet, mindegyik önmagában teljes egész. Félelmetes Gárdos Péter felvetése, mert a néző a film felénél már-már meg is sajnálná a figurát, csak közben az motoszkál az ember fejében – a film szerencsére nem mondja ki –, hogy óriási öncsalása a főszereplőnek, hogy ő mindkét nőbe egyformán szerelmes. Meg is jegyzi a Rudolf Péter által alakított barát: nagyon örül annak, hogy ekkora szíve van neki, hogy egyszerre képes több nőt is igazán egyformán szeretni.