Joós Kata festőművész hazaérkezése előtt másfél évtizeddel már érezte és tapasztalta, hogy olyan változások mennek végbe, amelyek nagyon rossz irányba viszik a világot. Tudta, hogy vissza kell térnie Magyarországra, ahol ezek a folyamatok még kevésbé bontakoztak ki, de sikeres karrierje miatt addig halogatta az indulást, amíg végül Istentől meg nem kapta az utolsó lökést. Ne szaladjunk azonban ennyire előre, mert ami odáig történt, az is megér egy misét.
A szocializmus derekán a képzőművészeti főiskolát végzett fiatal festő egy technológiai tervezőintézet vezető grafikusaként dolgozott. Főnöke – ahogy akkor megszokott volt – felsőfokú végzettség nélkül került vezető pozícióba, a behatárolt feladatkör pedig semmilyen teret nem biztosított a kreatív alkotómunkához. Művészi szabadságról amúgy sem nagyon lehetett beszélni akkoriban. A fiatal művész úgy érezte, a tengerentúlon vár rá a lehetőség, amely tehetsége kibontakoztatásában segítséget nyújthat.
1985-ben sikerült is eljutnia Chicagóba, majd onnan Kaliforniába. Művészi talentuma angoltudás és ismeretség nélkül is elegendőnek bizonyult ahhoz, hogy mindenhol marasztalják és segítsék előmenetelét. Először a kaliforniai Magyar Házban kapott támogatást, ahol minden pozitívum ellenére kellemetlenül érintette, hogy sok magyar rosszallóan beszélt a hazájáról.
– Azt tapasztaltam, hogy sokaknak nem volt helyén a szívük, és mintha elfelejtették volna, hol születtek. Magyarország nekünk olyan, mint az anyánk, ezért ha az országot szidod, olyan, mintha a szülőanyádat ócsárolnád. Legyen akármilyen a politikai helyzet, az nem indokolhatja, hogy rosszat mondj a hazádról – mindezt olyan hévvel és beleéléssel mondja, mint az anyja védelmére kelő gyermek.
– Úgy érzem, Isten segített végig az utamon – vallja, s miközben hallgatom, egy megvalósult amerikai álom bontakozik ki előttem, amely csakugyan bővelkedett az égi segítségben. Nem telt el sok idő, és már egy San Diegó-i galériának festett egyedi módon, szórópisztollyal. Az igazi szenvedélyének azonban, amely később végigkísérte életét, egy helyi mexikói étterem adott teret először, ahol spontán módon kezdett portrékat rajzolni, és, mint mondja, hullott a pénz az ölébe. Kiderült, hogy nagyon rövid idő alatt képes klasszikus portrét készíteni, akár beszélgetés közben vagy izgő-mozgó gyermekekről is. Ez volt az a pont, amely egy csaknem három évtizedes személyes sikertörténet kezdetét jelentette.