A tapasztalatok azt mutatják, hogy ez a lemez ugyan nem tekinthető a rockbálvány legnépszerűbb lemezének, de található rajta sláger is. Óriási és neves közreműködői és szerzői gárda – többek között szimfonikus zenekar, az Operaház férfikórusa, pop-rock- és dzsesszzenészek garmadája – dolgozott azon, hogy minél többekhez eljusson ez a korong, miközben Vikidál Gyula énekével csak a szívét dobta elénk.
Opera a négyzeten
Egy meglehetősen lassú és ennek megfelelően még lassabban kibontakozó operadallal, a Saint-Saens által írt Sámson és Delila című operából az öreg zsidó áriájával nyit a lemez. A francia zeneszerzőnek egyértelműen ez a legsikeresebb operája – sokak szerint az egyetlen sikerműve ebben a műfajban –, ami ráadásul eredetileg oratóriumnak készült, s ez sok helyütt ki is hallható a darabban. A Hála az Úrnak, zengjen az örömének címre keresztelt, Radó Antal által magyarra fordított dalban sokáig csak a vonósokat, majd a férfikórust lehet hallani, és valahol úgy a tétel középső harmadának elején lép be maga a szólóének. Vikidál a baritonoktól szokatlan alsó C-vel is jól megbirkózik, orgánumát akár az Operaházból is többen megirigyelhetnék. Tulajdonképpen nem lehet hibát találni a dalban, ugyanakkor el kell ismerjük: nem egy tipikus nyitószám, valószínűleg ha újragondolnák 2020-ban a lemez szerkesztését, nem ezt tennék az elejére. A dalnak ugyanakkor megvan a maga lüktetése, és a végén valóban megtörténik a katarzis is, az örömében Istennek hálát adó kórus, élén Vikidállal a zsidók filiszteusok feletti győzelmét és a rabságból való szabadulását ünnepli.
Egy szinte operaközhellyé vált dallal, a Gounod Faustjából vett legnagyobb slágerrel, Mephisto rondójával folytatódik a nagylemez, ami már itt-ott átveszi a populáris zene stílusjegyeit – a tempó feszesebb az eredetinél, a ritmusszekció vérfrissítése is ezt támasztja alá –, igaz, nem írja át a darabot, csak megfűszerezi, ami ebben az esetben jól is áll neki. Vikidál ebben is nagyot énekel, a rockrajongók pedig egyik ámulatból a másikba esnek, addig ugyanis ilyen irányú kvalitásait az énekes nemigen csillogtatta meg, és itt most először bizonyosodik be, hogy az operaszínpadokon is megállja a helyét. Bár az ortodox operarajongók közül lehetett fanyalgó hangokat hallani a lemez megjelenésének idején, miszerint suszter maradjon a kaptafánál, de valószínűleg Vikidálnak a suszterről inkább a nagy kezdőbetűs Schuster, a korábbi zenekarvezetője juthatott az eszébe. A stílszerűen hatalmas hangerővel előadott darabot biztosan lehetett volna iskolázottabban előadni – Vikidál korábban Ákos Stefinél tanult énekelni, de nyilván nem az operairodalmat vették át a legtüzetesebben –, de az akkor még színtiszta rockerként elkönyvelt énekestől ez így volt igazán autentikus. A pénz istenítése feletti felháborodást nagyon jól visszaadja előadásmódja,
a számtalan hajlítással jól megbirkózik, ahogy az óriási hangterjedelemmel is, és az énekhangja nagyon jól harmonizál a dinamikus vonósokkal.