Amikor Kádár Ferenc elkezd mesélni a motívumok jelentéséről, valamint a kapuk történetéről, magam is megdöbbenek, hiszen olyan titkokat tudok meg, amelyekről még soha nem hallottam, pedig sokat forgolódom székely körökben, és a magyar népművészet is mindig nagyon érdekelt.
A művész már első látásra rokonszenvet keltett bennem, ahogy széles karimájú kalapjában, jó kiállással várt a feje fölé magasodó székely kapu előtt. A szimpátiát csak fokozta, amikor megszólalt kellemes, mély basszusbariton hangján, amely ritka az európai operaénekesek körében.
Marosvásárhelyen született, s már a kezdetektől a művészetek felé orientálódott, mondhatni családi örökségként kapta a képzőművészet és a komolyzene szeretetét, valamint a tehetséget mindkettőhöz, ugyanis már édesapja is operaénekes, a temesvári operaház igazgatója volt, meg képzőművész is, akit a budapesti képzőművészeti egyetem elvégzésében csak a katonai behívó akadályozott meg.

Kádár Ferenc sokáig a Székely Népi Együttes tagja volt, 1988-tól él az anyaországban; először Budapestre, majd Pátyra költözött, ahol mindmáig él és alkot. Több köztéri alkotás is dicséri a keze munkáját.
Ő formázta többek között Csíksomlyón a kegytemplom mögötti Szent István-házon található domborművet;
valamint 2010-ben a Pécs Európa kulturális fővárosa eseménysorozat kiállítására készített, a képzőművészeti lektorátus által különdíjban részesített Szent György, Szent László és Szent Katalin hármasát is (az alkotások azóta Böjte Csaba testvér kérésére a kászoni gyermekotthonba kerültek adományként). Borsiban a Rákóczi-várkastélyban található II. Rákóczi Ferenc-dombormű szintén az ő munkája.
Páty központjába érve mindenki észreveszi azt a gyönyörűen faragott haranglábat, melyet Trianon emlékezetére készített, és 2017-ben a nemzeti összetartozás napja alkalmával avattak fel.
Díszes szimbolikájával és öntött harangjával éppen annyira jelképezi az összetartozást és a reményt, mint a fájdalmas sebeket. A kopjafát, a harangot, a latin keresztet, a kettős keresztet, a történelmi Magyarország térképét, a lokális és nemzeti, valamint felekezeti identitásunkat egyaránt magába foglaló alkotásra pillantva először mégis a formája tűnik fel, amely a székely kapukra emlékeztet.
És akkor kanyarodjunk is vissza a székely kapuhoz! Az arborétum kapuja előtt állva hallottam először Kádár Ferenctől, hogy milyen régi a már lassan a feledés homályába vesző jelképtár és jelentéstartalom.