A Kádár-rendszerben még a törvényhozás sem úgy zajlott, mint a polgári demokráciákban. Ellenzéki pártok hiányában az egyetlen állampárt, az MSZMP legfőbb döntéshozó szerve, a Politikai Bizottság (PB) tematizálta a kodifikációt, s az 1970. január 27-i ülésén elhangzottak nyomán hozta meg az alárendelt szervként működő Központi Bizottság (KB) az ifjúságpolitikai állásfoglalását 1970. február 18–19-én, melynek útmutatásai alapján született meg 1971-ben az Ifjúsági törvény, s ennek egyes részei vonatkoztathatók lettek a könnyűzenére.
Az ifjúság hamis illúziói
Az előkészítő munka során az addigi ifjúsággal kapcsolatos tapasztalatokat a KB osztályai összegyűjtötték, majd az így felmerült kérdésekre igyekeztek választ adni. Ezekre alapozva Ilku Pál honvédelmi miniszterhelyettesből (!) művelődésügyi miniszterré avanzsált kommunista politikus 1970. február 2-án tartott beszédet az ifjúságpolitikáról a KB-nak. A szöveget az MSZMP által kiküldött párt-, állami-, és tömegszervezeti funkcionáriusokból álló bizottság készítette, melyet Ilku Pál interpretált. Az elemző munka elkészítéséhez a megyei pártbizottságok is hozzájárultak, amikor önálló napirendi pontként tárgyalták a megyei szintű ifjúsági problémákat. Ilku az imperializmus gátlástalanságáról és a neokolonializmusról szólt, utalva az 1968-as diáktüntetésekre. Figyelemre méltó, hogy időnként megengedő hangnemet ütött meg a miniszter, az „eltérő ízlésviláguk miatt morálisan és ideológiailag marasztalják el őket” kijelentést például a beatzenekarokra is lehetett vonatkoztatni, hiszen ezzel azt sugallta a kormányzat, hogy attól, hogy más volt a fiatalok zenei ízlése és másként szórakoztak, még nem feltétlenül voltak a rendszer esküdt ellenségei. Az új zenei áramlatokat is magába foglaló avantgardizmus a beszámoló szerint a felnőttek türelmetlen ifjúságpolitikájára volt válasz, mert nem akarták elismerni, hogy „az ifjúság ügye a KISZ és a rendőrség dolga”. Mindezzel együtt a miniszter javasolta, hogy a KISZ-nek legyen nagyobb szerepe az ifjúság kulturális életének megszervezésében, ami a KB állásfoglalásába bekerült néhány héttel később. A megyei pártbizottságok és a KB mellé ifjúsági bizottságok létesítését látta szükségesnek, amelyek az aktuális kérdések megválaszolását végezték volna. Ez utóbbiaknak állami szinten kialakult szervezete az 1974-ben létrehozott Állami Ifjúsági Bizottság (ÁIB) lett. Ilku Pál naivan azt is megjegyezte, hogy a táncon és a zenén kívül ugyanúgy érdekelte a fiatalokat a tanulás és a politika, tehát ezeknek a bizottságoknak ilyen jellegű kérdésekkel is foglalkoznia kellett volna. Ismerve a társadalom apolitikus állapotát, ez az állítás aligha állta meg a helyét.