A KISZ legfelsőbb vezetőségi plénuma, a KISZ Központi Bizottságának (KB) Intéző Bizottsága (IB) 1966. március 17-én a fiatalok zenei kultúrájáról tanácskozott. Ebben kritikusan megállapították, hogy
„a gitáregyüttesek által játszott beatzene divatja kedvezőtlenül befolyásolja a fiatalok zenei ízlését, ugyanakkor a magyar dalkultúra és tánczene fejlődése nem tart lépést a fiatalok egyre növekvő igényével és zenei ízlésnevelésünk követelményeivel.
A határozat [a KISZ KB 1964-es szabadidős határozata] elfogadása óta a Kulturális Osztály szorgalmazza a helyzet megváltoztatását, de a körülmények bonyolultsága miatt az előrehaladás lassú ütemű, úgy a mozgalmi dalok, mint az iskolán kívüli zenei nevelés és a színvonalas táncdalok íratása területén.” Ebből a szövegből is kitűnően látszik, hogy
a kommunista hatalom csak futott az eredmény után, a fiatalokat már réges-rég nem érdekelték azok a zenei stílusok – sanzon, tömegdal, táncdal –, amelyekkel igyekeztek megfogni őket. Túlnyomó többségük már csak a beatért hevült, és legszívesebben kikapcsolta volna a rádiót, amikor egy-egy ódivatú slágert hallott.
A KISZ mindeközben különböző pályázatokkal és rendezvényekkel igyekezett hatni a könnyűzene alakulására, bár ahogy azt önkritikusan megjegyezték, nem érték el azokat az eredményeket, amelyeket reméltek. Az 1967-es polbeat fesztivál példának okért megdöbbentő módon csúfos kudarcot vallott, de a kommunista mozgalmi dalok popularizálása sem ment zökkenőmentesen.

Fotó: Fortepan/Nagy Gyula
Mégis némi bizakodásra adott okot a KISZ legfelsőbb vezetésének olvasatában az, hogy Nyugaton a beatmozgalom szerintük már 1966-ban lehanyatlóban volt. Ebből mindössze annyi volt igaz, hogy ez a műfaj valóban elveszítette az újdonság varázsát, de látogatottsága egyáltalán nem csökkent. Ráadásul a beat ekkoriban kezdett több ágra szakadni, és néhány éven belül gombamód elkezdtek szaporodni az angolszász világban a progresszív rock, illetve a rhythm and blues zenekarok, amelyek már sokkal jobban lekötötték a fiatalok figyelmét.

Fotó: Fortepan/Szalay Zoltán
Magyarország „természetesen” ebben is pár éves késésben leledzett, és a KISZ az általa nívótlannak, nemegyszer káros hatásúnak ítélt beatzene ellensúlyozására a nagy októberi szocialista forradalom (ami inkább volt kis novemberi bolsevik puccs) ötvenedik évfordulójára egy mozgalmi dalpályázat kiírását tervezte, amelynek a Magyarországra várt beathullám állítólagos leáldozása miatti űrt kellett volna betöltenie. Annál is inkább, mert a KISZ KB IB tisztán látta az új vetélytárs, a popzene Magyarországra való betörésének „veszélyét”, amelynek szerintük méltó vetélytársa lehetett volna a könnyedebb zenei formákkal megfogalmazott mozgalmi dalok sorozata. Ennek televíziós publicitást szerettek volna adni 1967-ben, Ifjúsági mozgalmi dalfesztivál munkacímmel (ebből lett az országosan mindössze egyetlen alkalommal megrendezett polbeat fesztivál). A KISZ vezetése ezenkívül örömmel nyugtázta, hogy zenés és táncos rendezvényekre külön társas- és fejtörő játékokat tartalmazó könyv jelent meg, amelynek szintén az volt a célja, hogy elterjedjen a kommunista ideológia a szórakoztatás területén.