Nemcsak magyar nyelvű, de szellemében is magyar irodalmunk egyik utolsó nagyjáról, Csoóri Sándorról jegyzik fel: amikor szülőfaluja, Zámoly templomában meghallotta Kodály Zoltán Jézus és a kufárok című kórusművét Ádám Jenő karnagy vezetésével, egész élete és gondolkodásmódja megváltozott. Megtanulta: „az is forradalom, ha úgy újítjuk meg a múlttal való kapcsolatunkat, ahogy Kodály Zoltán megújította.”
Forradalom. Nem ez az első szó, ami a ma 54 éve, 1967. március 6-án elhunyt Kodály Zoltánról elsőként eszünkbe jut.
De nézzük csak meg ezt a felvételt, amikor villámcsődület énekli a budai, egykori királyi várban az egyik legismertebb kórusművét, az Esti dalt:
„Földrészek népe nézi, nézi”, a rengeteg turista és járókelő megdermedve, lenyűgözve hallgatja a földhöz szegező zenét. Látszik, hogy mi megy végbe: a minőség forradalma.
Bár Kecskeméten született Kodály Zoltán (1882. december 16-án), gyermek- és fiatalkora a Felvidékhez kötődik.
Édesapja, a magyar–flamand cseh–morva felmenőkkel rendelkező Kodály Frigyes ugyanis Kecskemét, majd Szob, Galánta, majd Nagyszombat állomásfőnökeként tevékenykedett. Édesanyja Jalovetzky Paulina, egy lengyel származású vendéglős lánya volt. Édesapja hegedűn, anyja pedig zongorán játszott és énekelt.
A galántai népiskolában és a nagyszombati érseki főgimnáziumban végezte alsóbb tanulmányait. Az 1933-ban befejezett, Galántai táncok című műve is ezt az elveszett országrészt idézi fel.
Az egyedi hangvételű darab fináléjában a disszonáns, gunyoros záróakkordokkal azt fejezi ki a zeneszerző, hogy „I. világháború örökre végett vetett ezen idilli állapotnak. E gondolathoz több olyan zeneszerzés‑technikai megoldás is kapcsolódik – az irónia, az elhangolás, a közhelyszerű elemekből építkező dallamok alkalmazása, a gunyoros gyászinduló allúziója vagy éppen a kürthasználat módja –, amely egy másik monarchiabeli zeneszerző, Gustav Mahler szimfóniáiból és dalciklusaiból is jól ismert” – írta egyik életműelemzője.
1900 szeptemberében Budapesten beiratkozott a budapesti Magyar Királyi Tudományegyetem magyar–német szakára, valamint felvételt nyert az Eötvös Kollégiumba, ahol Balázs Béla volt a szobatársa.
Az egyetem mellett beiratkozott az Országos Magyar Királyi Zeneakadémia zeneszerző tanszakára is. Miután tanulmányozta a korábban megjelent népdalgyűjteményeket és Vikár Béla első fonográfos felvételeit, 1905 augusztusában útnak indult, hogy a helyszínen személyesen jegyezze le a paraszténekesek — a „nótafák” — ajkáról a hamisítatlan népdalokat. Munkáját Galántán kezdte, a környékbeli falvakban folytatta. Kutatásai elején ismerkedett meg a hozzá hasonló utakon járó Bartók Bélával, ekkor vette kezdetét életre szóló barátságuk.