„Létezik egy erdő, amit az ember nem háborgat. Egy erdő, ahol láncfűrészek zaja nem hallatszik. Ahol a fák évszázadokig élhetnek, és végül ugyanott válnak földdé, ahol megszülettek.” A narrátor, Für Anikó hangja szinte simogatja a lelket, ahogy belekezd a történetbe, amelynek főszereplője – annak ellenére, hogy számtalan mellékszereplő is felvonul – a bükk, amely mint a Föld legősibb teremtményei közül való a fák képviselője: érez, értelmez és kommunikál, veszélyre figyelmeztet, elriaszt, vagy szerelemre hív – a maga módján. Képes arra, hogy a gyökérszőreihez csatlakozott gombafonalak szövedéke segítségével akár több száz kilométer távolságra is információt küldjön. Kifinomult kapcsolatrendszere révén az ősi bükkerdő minden fája egyszerre terem, és egyszerre tart – akár több éves – szünetet.
Az Amiről a fák suttognak című filmről van szó, melynek látványvilága ráerősítve a téma varázslatos, titokzatos hangulatára valósággal odaszegezi a tekintetet a képernyőre. A különböző technikai megoldások, drónfelvételek, animációk és makrofelvételek váltakozásában észrevétlenül telik el a majdnem egy óra műsoridő (van egy 78 perces rendezői változat is). Néha úgy éreztem, nem is földi környezetet látok, hanem fantáziavilágba csöppentem. Az Avatarból ismert Pandóra nevű bolygóra emlékeztet az élet milliónyi különböző megnyilvánulási formája ugyanazon a helyen, kiváltképp nyár közepén az éjszakai felvételek során, mikor a szentjánosbogarak lámpásai felgyúlnak, és szinte megmozdul az erdő. Mindezt másfél év munkája, tudtam meg később a film rendezőjétől, Takács Ritától, aki több kulisszatitkot is elárult. Előfordult a forgatáskor, hogy napokig szinte az erdőben laktak, a timelapse kamerák – amelyek a lassú folyamatokat rögzítik hosszú ideig – folyamatosan működtek, hol az erdőben, hol a pincében, hol a vezető operatőr belvárosi lakásában. – Sokkal többet beleadtak a kollégák – a nemzeti parkok munkatársaitól kezdve, a szakértőkön át, a zeneszerzőkig – a filmbe, mint amennyi anyagiak formájában megtérült nekik – mondta a rendezőnő, hozzátéve, hogy a gyártó, a Filmdzsungel Stúdió még akkor is biztosította a technikát számukra, amikor már bőven kifutottak a keretből. Ezért készülhetett el a hetvennyolc perces rendezői változat.
Király Lajos erdőmérnök javaslatára 1942-ben nyilvánították védetté hazánk egyik legismertebb erdőrezervátumát, a bükki Őserdő Erdőrezervátumot, amelyet már a XIX. század elején kivont a termelésből Pallavicini őrgróf, az akkori tulajdonos, és a tudományos kutatás rendelkezésére bocsájtotta.