– Amikor néhány órával ezelőtt felhívtam, akkor még mozdonyt vezetett?
A magyarság egészét képviseli a művészeti életben az MMA
Legfontosabb idei terveit ismertette a köztestület a Pesti Vigadóban.
– Amikor néhány órával ezelőtt felhívtam, akkor még mozdonyt vezetett?
– Nem, délután megyek dolgozni. Először Gödöllőre, aztán Nagykátára. A nagypapámnak köszönhetem, hogy megvalósulhatott a gyerekkori álmom, és mozdonyvezető lehetek. Kisfiúként egyik hétvégén a közlekedési múzeumba vitt el, a másikon a gyermekvasútra, ahol később hat évig szolgáltam. A Kvassay Jenő Szakközépiskolában tanultam a vasutasszakmát, majd Szombathelyen két évig mozdonyvezető-képzésen vettem részt. Amikor letettem a vizsgát, én voltam a legfiatalabb mozdonyvezető. Jó érzés a vasúthoz tartozni, nem is tudnék elképzelni magamnak szebb hivatást.
– Mit szeret benne a legjobban?
– Hogy minden munkanapomon megnézhetem a napfelkeltét és a naplementét, és azért kapom a fizetésemet, hogy keresztül-kasul bejárjam az országot. Persze nagy felelősség terhel minket, ezt a munkát nem lehet félvállról venni. Van, aki nem szereti a rendszertelen életet, de én éppen azt élvezem, hogy nem unalmas. Mindig más vonalon járok, más típusú mozdonnyal, és útközben rengeteg szép helyet látok. Azért is kezdtem el 2006-ban fotózni, hogy megörökítsem ezeket. Akkoriban az volt a célom, hogy minden Magyarországon közlekedő vonatról legyen egy fotóm. A magaslati pontokról készített képeim egyre népszerűbbek lettek a vasutas körökben. Hét évig autodidakta módon tanultam fotózni, aztán a vállalkozásom miatt elvégeztem a fotósiskolát.
– Hová merészkedett fel először?
– Egy-egy vonatról készült jó fotó reményében fákra és oszlopokra. Úgy akartam elkészíteni a képeket, hogy azok tetszését is elnyerjék, akiket hidegen hagynak a vonatok. Később belevettem a háttérbe valamilyen ikonikus épületet, egy várat vagy a Balatont. Legelőször nem épületre, hanem a komáromi térvilágító torony tetejére másztam föl, aztán a bazilikára és az összes budapesti hídra. Erőfeszítést és lélekjelenlétet igényel – nyakamban a felszereléssel – feljutni a vaslépcsőkön a gyárkémények tetejére. A Parlamentben nagyon izgalmas út vezetett fel a kupola tetejére. Amikor valahová fölérek, először csak körbenézek, és arra gondolok, hogy milyen szerencsés vagyok, hogy itt élhetek. Imádom Budapestet! Napfelkelte és naplemente idején páratlanul szép a város. A lakihegyi adótoronyra évente csak egyszer lehet felmenni, amíg karbantartás idejére áramtalanítják. Majdnem egy órát másztunk fölfelé, majd ugyanannyit lefelé. A köd miatt rossz volt a kilátás, de azért sikerült egy-két jó képet lőni.
Amikor Budapestet ködben fényképeztem, akkor hét napig jártuk a várost, mert vagy túl magasan, vagy túl alacsonyan volt a köd. Ki kell fogni az optimális magasságot és a megfelelő sűrűségű ködöt. És fontos, hogy a nap is éppen akkor keljen fel! Kitartás, türelem és szerencse kell hozzá. A Budapestről készült ködös képeim bejárták az internetet, és megjelentek a New York Timesban, valamint a Daily Mailben is.
– Az ember már csak abba is beleszédül, ha megnézi a hidak vagy a Parlament tetejéről felvett videóit.
– A budai Vár és a Megyeri híd is nagyon izgalmas volt. Amint fölépült a Monostori híd, rögtön fölmentem fotózni. Persze ezekhez külön engedély kell. Nemrég a mozdony vezetőállásából – a Kunszentmiklós és Kőbánya közti úton – 5033 fotóból háromperces videót készítettem. Sokan megnézték, talán azért is, mert látványos, ahogy felvétel közben feltámadt, majd elvonult a vihar.
– Ismer fiatalokat, akik azért lettek mozdonyvezetők, mert olyan lelkesen beszél Rizsavi Tamás a hivatásáról?
– Rengeteg levelet kapok. Amikor csak tudok, válaszolok, és segítek. Sokan írták, hogy miattam próbálják meg, és kérdezik, hogy hol lehet jelentkezni. Elvégeztem a felsőfokú oktatói képzést, így ma már tanítom is a vasútvezetést.
– Fotósként milyen felkéréseket kap?
– Honlapoknak, kiadványoknak, utazási irodáknak dolgozom, néha esküvőkön. Budapesti képeslapokat is kértek már, és vannak, akik otthonra vesznek faliképeket. Beruházásokról készítek fotókat. Három évvel ezelőtt a Puskás Arénát építkezés közben egy toronydaru tetejéről fotóztam, majd miután felépült, bentről, a szerkezet tetejéről. Aztán a két képet összevágtam. Az extrém helyeket szeretem, a városfotózás a kedvencem – és persze a viharfotózás. Ha hírt kapunk róla, a barátaimmal azonnal indulunk vele szembe. Várom is a nyári szezont!
– Külföldön merre járt?
– Svájcot és Ausztriát nagyon szeretem. Fejlett a vasúthálózatuk, és mesés helyeken járnak a vonatok. Szlovéniában a Bledi-tavat fotóztam, közepén egy kis szigettel. Horvátországban a Plitvicei-tavaknál akkor jártunk, amikor minden befagyott. Ritka pillanat. Izlandon a sarki fényt fotóztam. Gyönyörű vidék, de az első három napon olyan rossz idő volt, hogy elő se vettem a gépet. Negyedik este nagyon zöld lett az ég. Hajnali kettőkor kirohantam a hóba, és csak később vettem észre, hogy papucsban futkározom. Nagyon jók lettek a képek. Egy nap a jégtáblára akartam felmászni, de jött egy nagyobb hullám, és belelökött a vízbe. Szerencsére a fényképezőgépem megúszta a kalandot, nem úgy, mint egyszer a Bakonyban. Csillagjárást terveztünk, éjszaka a síkos terepen megcsúszott a lábam a sziklán, és döntenem kellett, hogy én esek le vagy a gépem. Végignéztem, ahogy darabokra tört…
– Hogyan dönti el, hogy egy magas épület tetejéről mit örökít meg?
– Már előre eltervezem a fejemben a képet, aztán ahhoz keresek épületet. Eddig Hongkong volt a legizgalmasabb hely, ahol jártam. Két éve tíz igen tömény napot töltöttünk ott. Engedély nélkül 50-60 emeletes felhőkarcolók tetejére lopakodtunk föl. Előfordult, hogy megjelentek a rendőrök, egyszer majdnem elkapott a biztonsági őr is, de sikerült időben lelépni. Legközelebb a szegedi dóm tetejére szeretnék feljutni, és a San Franciscó-i Golden Gate híd is nagyon izgat. Sok tervem van, de a mozdonyvezetést akkor se hagynám ott, ha jól élhetnék a fotózásból. Szeretném őket párhuzamosan megtartani, és persze mind a kettőt oktatni.
Tekintsenek meg egy összeállítást Rizsavi Tamás archívumából:
Legfontosabb idei terveit ismertette a köztestület a Pesti Vigadóban.
A magyar kultúra napján kedvezményes tárlatlátogatás, Hangfoglaló Minifeszt, több metróállomáson pedig négy órától meglepetésprogramok is várják az érdeklődőket a fővárosban.
Két férfi verseng egymással egy harmadik férfi feleségének szerelméért, bár egyikük nem is sejti, hogy verseny van.
Ma ünnepli harmadik születésnapját a Magyar Zene Háza, Horn Márton intézményigazgatóval beszélgettünk.
Itt vannak Trump legfontosabb döntései! Komoly hatásuk várható - elemzés
Őrület Lisszabonban: egy mesterhármas gazdája is lehet boldogtalan
Egy nemzet szíve borul most fekete gyászba: 87 éves korában elhunyt a zenészlegenda
Százezret is érhet a 10 filléres: a szakértő elmagyarázta, melyik érméért adnak egy vagyont
Újabb legenda távozott: elhunyt a népszerű zenekar tagja
Az összes lítiumos akkumulátor megbukott a vizsgálaton, sok eszközt kivonnak a forgalomból
Füstbe ment Slot terve, amelyet Szoboszlainak talált ki
Így keltheted életre a hervadó karácsonyi kaktuszt
„Mindenkit áldozatszerepbe tesz” – újabb hangfelvétel került elő Magyar Péterről
Bayer Zsolt: Erősödjünk!
Washingtoni mennydörgés
Az Eintracht Frankfurt csúnyán elbánt a Fradi volt magyar futballistájával
Legfontosabb idei terveit ismertette a köztestület a Pesti Vigadóban.
A magyar kultúra napján kedvezményes tárlatlátogatás, Hangfoglaló Minifeszt, több metróállomáson pedig négy órától meglepetésprogramok is várják az érdeklődőket a fővárosban.
Két férfi verseng egymással egy harmadik férfi feleségének szerelméért, bár egyikük nem is sejti, hogy verseny van.
Ma ünnepli harmadik születésnapját a Magyar Zene Háza, Horn Márton intézményigazgatóval beszélgettünk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.