Huszonöt éve, 1996. április 30-án hunyt el Budapesten Keresztury Dezső költő, műfordító, kritikus, esszéista, irodalomtörténész, akadémikus, művelődéspolitikus. 1904. szeptember 6-án Zalaegerszegen született. A budapesti egyetem magyar–német szakát végezte el, egy-egy szemesztert Bécsben és Berlinben eltöltve. Az Eötvös Collegium tagja (később igazgatója is), s Horváth János legendás irodalomtörténész professzor tanítványa és kollégája volt.
Dolgozott a német fővárosban magyar lektorként, majd a budapesti, németül kiadott Pester Lloyd munkatársaként. Miközben mint a Nyugat második nemzedékéhez tartozó költő gyakran publikált szépirodalmi szövegeket, kutatóként magyar irodalomtörténettel foglalkozott. Elsősorban a XIX. századdal kapcsolatos vizsgálódásai időtállók. Az Arany Jánosról írott könyvei mind a mai napig megadják szerzőjük helyét az irodalomtudományi kutatástörténetben. Műfordítóként főleg német klasszikusok – mint például Goethe vagy Schiller – munkáit ültette át magyarra.
Illyés Gyula és Kovács Imre meghívására belépett a Veres Péter vezette Nemzeti Parasztpártba 1945 őszén. Egy későbbi visszaemlékezése szerint azért csatlakozott a baloldali, ugyanakkor erősen magyar nemzeti érzelmű s szociálisan érzékeny, a leszakadó magyar vidéki cseléd- és törpebirtokos réteg – a „tízmillió koldus” – érdekképviseletét vállaló politikai szervezethez, hogy a szovjet megszállás után „gyanús elemként” kezelt íróbarátai (mint Kodolányi János, Szabó Lőrinc vagy Németh László) védelmében el tudjon járni.

Az 1945 novemberében megalakult, Tildy Zoltán vezette koalíciós kabinet vallás- és közoktatásügyi minisztere lett negyvenegy évesen. Ahogy kormánytagként adott első nyilatkozatában megfogalmazta, azt érezte kötelességének, hogy „a széles néprétegek, a parasztság és a munkásság kulturális egyenjogúsítását minél előbb” megvalósítsa. Parlamenti mandátumot tudatosan nem vállalt, hogy szabadabban, pártkötöttségek nélkül, szakpolitikusként tevékenykedhessen. A nyolcosztályos általános iskolai rendszer stabilizálása, a pedagógusok anyagi körülményeinek javítása, a tanyai tanítói szolgálat újjászervezése fontos küldetése volt, de a nemzetközi kulturális kapcsolatok fejlesztése, a külföldi tanulói és kutatói ösztöndíjak szükségessége mellett is kiállt, valamint az irodalmár és a képzőművész alkotók – a független és szabad munkához szükséges – támogatása érdekében szintén komoly lépéseket tett.