Akik zenetörténetet írtak Sárospatakon

Variációk, áhítat és beavatás. A Római Katolikus templomban a Fonte di Gioia kamaraegyüttes a barokk zene rejtelmeibe engedett némi áhitattal teli betekintést, Bach Goldberg-variációk, Rheinberger és Reger átíratában, Bizják Dóra és Zentai Károly nagyon pontos brillírozásra is teret adó, technikailag magas szintű iterpretálása révén keltek életre. Este pedig a könnyűzenéből dzsessz lett, Wolf Kati újjávarázsolta a Queen Bohém rapszódiáját a Budapest Jazz Orchestrával együtt.

2021. 08. 19. 11:00
null
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A lélek szárnyalásáról, Isten dicsőségéről, az élet szeretetéről szólt Hercegkúton a Római Katolikus templomban a Fonte di Gioia kamaraegyüttes koncertje. Merula, Uccellini és Vivaldi műveit adták elő, a hegedűjáték fejlődésének egy fontos szeletéről meséltek a templom közönségének. Az emberi boldog pillanatok megvallásától, amely Gebe-Fügi Renáta szopránjában testesült meg, a koncert eljutott a szakrális egyházi zenéig, amely már Isten létének zenei megfogalmazása.
 

A Fonte di Gioia kamaraegyüttes koncertje     Fotó: Oszlányi Gyöngyvér

Johann Sebastian Bach Goldberg-variációk című darabja a legritkábban előadott zeneművek közé tartozik, mert nagyon nehéz lejátszani. Sokan azt is mondják, hogy szinte lehetetlen úgy, ahogy Bach megírta. Glen Gould előadása révén vált a darab világhíressé, Sárospatakon pedig a Zempléni fesztivál keddi napjának legizgalmasabb programja volt. Ahogy Hollerung Gábor, a fesztivál művészeti vezetője fogalmazott, egy nagyon különleges estének lehettek részesei a nézők, aki jelen volt, a Parnasszuson érezhette magát. Bach Goldberg-variációk (Rheinberger és Reger átíratában) Bizják Dóra és Zentai Károly nagyon pontos, brillírozásra is teret adó, technikailag tökéletes interpretálása révén keltek életre. A két zongorista zenetörténetet írt, előadásuk szenzációs volt. Játékuk közben a közönség azzal is szembesülhetett, mennyire egymásra hangolódva zenélt a előadóművész házaspár. Érdemes volt fürkészni tekintetüket, azt, ahogy egymásra néztek a darab előadása közben, ahogy figyeltek egymásra, és azt is, mennyire átszellemülten adták elő ezt az igencsak nehezen zongorázható művet. Úgy is fogalmazhatunk, hogy eggyé váltak a zenével.
 

Bizják Dóra és Zentai Károly     Fotó: Oszlányi Gyöngyvér


A Queen együttes Bohém rapszódiáját sokféle feldolgozásban hallhatta már a közönség, de az biztos, hogy Wolf Kati és a Budapest Jazz Orchestra előadása a legjobbak közé tartozott. A Budapest Jazz Orchestra három évvel korábban már megálmodta, hogy a Queen-dalokat dzsesszes stílusban kellene bemutatni. A sárospataki várban mindez igazán emlékezetesre sikeredett. A közönség lábával és ujjaival egyaránt dobolta a zene ritmusát, sokan énekelték is a dalokat. Csordás Levente a Queen együttes Don’t stop me now című számával adta meg a koncert hangulatát. Kocsis Tibor a Queen rockosabb számait énekelte dzsesszesen. Mire Wolf Kati a közönséget is befogta az muzsikálásba, miközben megemlítette, hogy ilyen impozáns helyszínen igazán felemelő műsort adni. Arról is szólt, hogy inkább férfiakat kérnek fel a Queen-dalok előadására, majd megmutatta, hogy ez azért a nőknek is nagyon tud menni. Amikor pedig mindhárom előadóművész a színpadon állva elénekelték a We Will Rock You című slágert, igazi szimbiózisba kerültek a közönséggel is, miközben érezni lehetett a levegőben a felszabaduló kreatív energiát.

(A borítókép a Budapest Jazz Orchestra koncertje a sárospataki várban. Fotó: Oszlányi Gyöngyvér)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.