Az ismert világhelyzet miatt rég várt két kiállítást mutatnak most be: a Szobrok a kertben gyönyörű hagyományt indított, ez a harmadik alkalom, hogy a művésztelep tisztásain e teremtett térre reagáló szobrokat látunk. A Monostori Művésztelep szobrászai többnyire betonból fogalmaztak motívumrendszereket, a meglepőnek ható anyagválasztásról Fazakas Réka, a Műcsarnok kurátora úgy fogalmazott: az építőipari massza itt túlnő önmagán, mélyebb tartalmat közvetít, fallikus szimbólumoktól, szecessziós részletektől, tekervényektől, egymásba nyíló struktúráktól az állatvilág építészetétől ihletett formákon át a fényinstallációkig vagy a konkáv erdőkig. Tizenhárom éves fiam lelkes kritikája így hangzott: „A felük kutyafuttatóra hasonlít, a másik felük absztrakt, szóval ilyen nekem való.”
Hosszúra nyúlik a megnyitó, de nem bánjuk: a kert gyönyörű, épített és teremtett csodálja benne egymást, s az idillt a párhuzamos végtelenekbe hangutat építő gitárhősünk mellett még a Willany Leó Improvizációs Táncszínház rokonlelkű, elszállt zörejekre elmozgott, ismerősen meleg káosza is fokozza.
A másik tárlathoz a galéria egy kisebb, belső terébe lépünk (pontosan a Jeges Ernő-műterembe), hogy aztán jó időre ott is ragadjunk. Az ezúttal egy lágy, augusztusi estén (egyébként Vajda Lajos születésnapja, akit Krizbai Gergely „Krizbo”, a tárlat kurátora, egyik kiállítója, a nemzetközi Inktober mozgalom hazai motorja egyenesen a szentendrei Zeusznak nevez) debütáló Inktober csoportos grafikai kiállításról nehéz elfogultság nélkül szólnom, de azért megpróbálom: aki itt és most fiatalos, kedves, szellemesen provokatív és elgondolkodtató anyagot akar látni, annak ez kötelező. A hat alkotó – többnyire – fekete-fehér munkái az Inktober szellemiségének megfelelően gyors, könnyű rajzok – látszólag. Valójában sűrűk és burjánzók – a burjánzás pedig már a kert füvét fölváltó térkövek neoprimitív krétarajzaiban, a bejárat előtt kezdődik. És folytatódik Székely Nadin „Nadoja” munkáival, miken keresztül belelátunk napjaink információs dömpingjének rémálmába, a korosztálytól független, figyelemzavaros útkeresésbe, másrészt a tudottan ősi, de legalábbis annak ható, primordiális tabutöréseket lélegző motívumoktól jóleső könnyelműséggel ereszthetjük alá jelen tudatunk a múlt tudattalanának mélységes kútjába.
Richolm Orsolya rajzai szintén hangsúlyosan tabudöntők, firkáinak nemesen tiszta esetlegessége mégis az idézőjelen túl, míg a konceptuális esztétizáláson még innen helyezi végtelenül esendő, ám az intim föltárulkozás ellenére sem az alpáriságig merészkedő műveit.