A könnyűzenei szcénában köztudott volt, hogy a botfülű popcézár, Erdős Péter volt a Magyar Hanglemezgyártó Vállalat (MHV) részéről az, aki sorsokról, karrierekről dönthetett, még ha nem is egy személyben, de legalábbis a Landler Jenő Tanácsköztársaság-népbiztos unokájaként ismert Bors Jenő MHV-igazgatóval karöltve és egyetértésben. Erdőst nagy ritkán ki lehetett cselezni – erre volt példa a Hungaria Rock and roll party című lemezének felvétele, amit az Omega stúdióban vettek fel éppen akkor, amikor Erdős Péter Csepregi Évával külföldön nyaralt, és így nem tudta megakadályozni, hogy legalább a hanganyag elkészüljön –, de azért nagy általánosságban nem ez volt a jellemző. De mit izgatta Erdőst vagy Borsot 1976-ban az, hogy létrejött egy testület, amit a szórakoztató művészek első ifjúsági parlamentjének neveztek (mindez bizonyára a rendszerváltozás idején már kapóra jött volna nekik, de ekkor Erdős már majdhogynem fogatlan oroszlán volt, Bors pedig éppen azon ügyködött, hogy maradhatna meg MHV-igazgatónak, majd miután ez nem sikerült neki, azt tűzte ki célul, hogy egy multinacionális lemezkiadó magyarországi leányvállalatának legyen a feje – ez utóbb törekvéseit siker koronázta, ő lett az EMI hazai helytartója). Nyilvánvalóan csak legyintettek egyet, és a zenészek is jól tudták, hogy érdemben nem változott semmi.
Az üres kezdeményezés hamarosan kifulladt, és a nyilvánvalóan hatalom nélküli plénum szárnyaszegett módon a háttérbe szorult, még mielőtt elkezdhette volna működését.
Nem így a KISZ, amely a pártállam egyetlen ifjúsági szervezeteként a maga módján és értékrendje szerint eredményesen szervezte maga köré a népszerű poprock-együtteseket. Azon túlmenően, hogy 1976-ban megtartotta számukra a szórakoztató művészek első ifjúsági parlamentjét, még ennek az évnek az októberében megrendezték az első szolidaritási rockfesztivált, amelyre a harmadik világ kommunistává varázsolásának egyik eszközeként tekintett a hatalom. Persze a fiatalok nem így gondolták, és inkább tombolni jártak a Piramis, a Mini és a P. Mobil koncertjeire, s így inkább a magyar rockbandákkal szolidarítottak, bár kétségkívül el kell ismerni, a tízezres nézőszámok nem jöttek rosszul a KISZ vezetésének sem akkor, amikor a rendezvényeik statisztikáit kellett felmutatniuk az ország vezetésének. 1977. március 17-én aztán huszonnyolc taggal megalakult a könnyű műfaj első KISZ-alapszervezete, amelyről Pozsgay Imre kulturális minisztert tájékoztatta az V. kerületi KISZ-bizottság (azért éppen ők, mert a könnyűzenei monopolcégek a Vörösmarty tér 1. szám alatt, az „Elizélt Palotában” székeltek, ami az V. kerülethez tartozott). Hivatalosan a KISZ Könnyűműfaj Fiatal Művészei alapszervezetének titulálták őket, titkáruk pedig Szigeti Ferenc, az akkor még éppen, hogy létező Corvina együttes gitáros-zeneszerzője lett (Szigeti nemsokára megalapította a Karthago-t). A KISZ-alapszervezet megalakulásáról szóló hírt a minisztérium 1977. május 11-én közölte az Országos Rendező Irodával (ORI), az egykori ORI-igazgató Keszler Pál pedig immáron a minisztérium alkalmazottjaként írt levelet erről az ORI élén álló utódjának, Bali Györgynek.