Teher alatt nő a pálma. A régi latin bölcsesség az egypártrendszer idején nyert nálunk igazán értelmet, amikor a szocialista kultúrpolitika csírájában fojtotta el az újszerű, ám a hatalomnak nem tetsző kezdeményezéseket, kiváltképp a társadalomkritikus hangokat. Legyen szó akár irodalomról, színházról, képzőművészetről, vagy épp a beat-rock muzsika egyes képviselőiről. Mindezt intézményesítve, a hírhedt három T (tiltott, tűrt, támogatott) rendszerébe sűrítve.
Az első kategóriába sorolt zenekarok, előadók nem készíthettek hanglemez-, illetve rádiófelvételt, a televízióban, vagy mozivásznon nem jelenhettek meg. Pedig – a koncertezés mellett – kizárólag e csatornákon át vezetett az érvényesülés útja. Hogy konkrétumokat is említsünk: a beatkorszak egyik hősét, a külvárosi tehetséges vagányokból álló Liversing zenekart éppúgy negligálták, mint az értelmiségi Baksa Soós János-féle Kex együttest, vagy épp a munkás származású (!) Radics Béla Sakk-Matt, Tűzkerék-vagy Taurus formációját. De ugyanerre a sorsra jutott később a három, fekete bárányként emlegetett banda közül a Beatrice és a P. Mobil. Akiknek nyilvánosság gyanánt maradt a koncertezés.
Néhány leleményes rajongó nem volt rest kazettás magnóval és mikrofonnal a kezében megjelenni a nézőtéren, hogy saját szórakoztatására rögzíthesse, és később bármikor visszahallgathassa kedvencét. Ilyen módon kitermelődött a gyűjtők csoportja, akik amellett, hogy egymás között cserélgették a hangfelvételeket, igyekeztek gondozni, megőrizni azokat. Pincék, jobb esetben fiókok, sufnik mélyén, padlásokon különböző bootleg kincsek rejtőztek – s talán rejtőznek ma is–, amelyeket elhivatott zenerajongók igyekeztek begyűjteni tulajdonosaiktól. A megbúvó „repertoárban” ritkábban még szuper, vagy normál 8-as filmfelvevő kamerák felvételei is felbukkantak. Bálint Csaba, Bese „Jozé” László, Boros Csaba Tamás, Csiga Sándor és Monostori Péter kutatók-gyűjtők mára tekintélyes mennyiségű 1956 és 1989 között készült anyagot – köztük ritkaságokat, kuriózumokat – tudhatnak magukénak. A gyűjtő munkát az érintett művészek is támogatják, felajánlásaikkal folyamatosan bővítgetik a kollekciót kamuangolos házi demókkal, próbatermi felvételekkel, betiltott dalokkal.