A 84. évét taposó rendezőlegenda több más alkotásában is találkozhatunk a szemtől szembeni küzdelemmel, legyen szó az ókori Rómáról, a keresztes hadjáratokról vagy a sivár LV–426 bolygóról. Scott már 1977-es, első egész estés játékfilmjében, a Párbajhősökben is két francia huszártiszt konfliktusáról mesélt a napóleoni háborúk korában, legújabb alkotásának tetőpontja pedig szintén egy történelmi időkbe visszarepítő viadal.
Franciaországban járunk, a XIV. században: Jean de Carrouges (Matt Damon) és fegyvernöke, Jacques Le Gris (Adam Driver) cimborák, viszonyukat kissé megtépázza a kettejük között kipattanó birtokviszály, ám amikor Carrouges felesége, Marguerite (Jodie Comer) azzal vádolja Le Gris-t, hogy az megerőszakolta, végleg elszabadulnak az indulatok. Carrouges isteni ítéletet követel, ezért párbajra hívja egykori barátját. A tét óriási, ugyanis ha a lovag veszít a halálig tartó küzdelemben, az nyilvánvalóan azt jelenti, hogy ellenfelének volt igaza, feleségét pedig elevenen elégetik hamis tanúzásért. A középkorban a nemi erőszak társadalmi megítélése a tűrt kategóriába tartozott: bűncselekményként tartották számon, viszont általában nem lett következménye. Azokban a ritka esetekben, amikor az áldozat előállt az ügyével, az elkövető legfeljebb pénzbüntetést kapott, netán a lehetőséget, hogy feleségül vegye a megerőszakolt nőt.
Az 1386 decemberében vívott becsületbeli párviadal az utolsó volt Franciaország történelmében, melyet a király és az országgyűlés szentesített. A valós eseményeken alapuló történetet először Eric Jager írta meg azonos című könyvében, amely 2004-ben jelent meg. A Good Will Huntingért forgatókönyvírói Oscarral jutalmazott Ben Affleck és Matt Damon huszonnégy év után állt újra össze, hogy Nicole Holofcenerrel együtt megírják a szkriptet: a színészpáros a férfi, míg Holofcener a női perspektíva megalkotásáért felelt. Az utolsó párbaj ugyanis Kuroszava Akira A vihar kapujában című művéhez hasonlóan ugyanazt az eseménysort mutatja be több nézőpontból. Először a kihívó Carrouges, majd az állítólagos erőszaktevő Le Gris, végül pedig a feleség, Marguerite nézőpontjából látjuk ugyanazt a történetet és ismerjük meg a szereplők saját tetteikhez, illetve egymáshoz való viszonyát.
A Bundesliga-frizurás Matt Damon könnyedén hozza a nemes katona kicsit unalmas figuráját, Jodie Comer nagyszerű az igazáért kiálló feleség szerepében, Adam Driver pedig zseniális a művelt Le Gris szerepében, aki ahhoz szokott, hogy mindent megkap, amit csak akar. Ráadásul mivel a gróf (az enyhén ripacs Ben Affleck) kegyeltje, kérnie sem kell, hogy megkapja. Ridley Scott 2000-ben újraírta a filmes szabályokat, amikor korábban nem látott plasztikussággal mutatta be az ember ember elleni küzdelmet: a Gladiátor mérföldkő lett. 2021-ben azonban a jelenleg is négy (!) filmen dolgozó rendező Az utolsó párbaj középkori környezetét nem csak arra használja fel, hogy a lehető legnyersebb módon mutassa be a női lét kiszolgáltatottságát: a néző szinte érzi a szürke, mocskos föld szagát, melyen az utóbbi idők legbrutálisabb filmes csatáját vívják meg.
Az utolsó párbaj nem a #metoo-korszak tézisdrámája, ám sajnos Ridley Scott ítélkezik, és beleesik abba a hibába, hogy a mai kor eszméit a múltba vetíti. Marguerite verzióját tartja történelmi igazságnak, hogy kicsit meglovagolja a #metoo mozgalom narratíváját és az elmúlt években felkorbácsolt hangulatot. Marguerite verziójában ugyanis a nő csupán a kizsákmányolt áldozat szerepét töltheti be, és a férfiak a kizsákmányolók: jóval idősebb férje tárgyként tekint rá, Le Gris pedig egyértelműen gazember. A nő nem követi anyósa példáját, aki csendben tűrte, amikor annak idején meg őt gyalázták meg, hanem előrelép és megpróbálja érvényre juttatni saját igazát. Ha a férfiakon múlna, ez a rettenetes bűn sajnos körülbelül annyit számítana, mint az egymástól megszerzett földek feletti territóriumharc.
Az utolsó párbaj (The Last Duel). Amerikai filmdráma, 142 perc. Rendező: Ridley Scott. Magyar premier: 2021. október 14. Forgalmazó: Fórum Hungary
Borítókép forrása: Fórum Hungary