A 84. évét taposó rendezőlegenda több más alkotásában is találkozhatunk a szemtől szembeni küzdelemmel, legyen szó az ókori Rómáról, a keresztes hadjáratokról vagy a sivár LV–426 bolygóról. Scott már 1977-es, első egész estés játékfilmjében, a Párbajhősökben is két francia huszártiszt konfliktusáról mesélt a napóleoni háborúk korában, legújabb alkotásának tetőpontja pedig szintén egy történelmi időkbe visszarepítő viadal.
Franciaországban járunk, a XIV. században: Jean de Carrouges (Matt Damon) és fegyvernöke, Jacques Le Gris (Adam Driver) cimborák, viszonyukat kissé megtépázza a kettejük között kipattanó birtokviszály, ám amikor Carrouges felesége, Marguerite (Jodie Comer) azzal vádolja Le Gris-t, hogy az megerőszakolta, végleg elszabadulnak az indulatok. Carrouges isteni ítéletet követel, ezért párbajra hívja egykori barátját. A tét óriási, ugyanis ha a lovag veszít a halálig tartó küzdelemben, az nyilvánvalóan azt jelenti, hogy ellenfelének volt igaza, feleségét pedig elevenen elégetik hamis tanúzásért. A középkorban a nemi erőszak társadalmi megítélése a tűrt kategóriába tartozott: bűncselekményként tartották számon, viszont általában nem lett következménye. Azokban a ritka esetekben, amikor az áldozat előállt az ügyével, az elkövető legfeljebb pénzbüntetést kapott, netán a lehetőséget, hogy feleségül vegye a megerőszakolt nőt.
Az 1386 decemberében vívott becsületbeli párviadal az utolsó volt Franciaország történelmében, melyet a király és az országgyűlés szentesített. A valós eseményeken alapuló történetet először Eric Jager írta meg azonos című könyvében, amely 2004-ben jelent meg. A Good Will Huntingért forgatókönyvírói Oscarral jutalmazott Ben Affleck és Matt Damon huszonnégy év után állt újra össze, hogy Nicole Holofcenerrel együtt megírják a szkriptet: a színészpáros a férfi, míg Holofcener a női perspektíva megalkotásáért felelt. Az utolsó párbaj ugyanis Kuroszava Akira A vihar kapujában című művéhez hasonlóan ugyanazt az eseménysort mutatja be több nézőpontból. Először a kihívó Carrouges, majd az állítólagos erőszaktevő Le Gris, végül pedig a feleség, Marguerite nézőpontjából látjuk ugyanazt a történetet és ismerjük meg a szereplők saját tetteikhez, illetve egymáshoz való viszonyát.