Hiúságtusa

Bár élnék egy másik korban! – mondja élete egy bizonyos pontján a legtöbb nő, romantikára, lovagokra és hőstettekre, nagy gesztusokra vágyva, általában egy regény vagy film hatására. Számukra kötelezővé tenném Ridley Scott új munkáját. Az utolsó párbaj véres, korhű dráma egy asszonyról, aki nem hajlandó belenyugodni az őt ért megaláztatásba, harcát viszont a férfiak vívják meg.

2021. 10. 22. 20:02
THE LAST DUEL
THE LAST DUEL Fotó: Patrick Redmond
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A 84. évét taposó rendezőlegenda több más alkotásában is találkozhatunk a szemtől szembeni küzdelemmel, legyen szó az ókori Rómáról, a keresztes hadjáratokról vagy a sivár LV–426 bolygóról. Scott már 1977-es, első egész estés játékfilmjében, a Párbajhősökben is két francia huszártiszt konfliktusáról mesélt a napóleoni háborúk korában, legújabb alkotásának tetőpontja pedig szintén egy történelmi időkbe visszarepítő viadal.

Franciaországban járunk, a XIV. században: Jean de Carrouges (Matt Damon) és fegyvernöke, Jacques Le Gris (Adam Driver) cimborák, viszonyukat kissé megtépázza a kettejük között kipattanó birtokviszály, ám amikor Carrouges felesége, Marguerite (Jodie Comer) azzal vádolja Le Gris-t, hogy az megerőszakolta, végleg elszabadulnak az indulatok. Carrouges isteni ítéletet követel, ezért párbajra hívja egykori barátját. A tét óriási, ugyanis ha a lovag veszít a halálig tartó küzdelemben, az nyilvánvalóan azt jelenti, hogy ellenfelének volt igaza, feleségét pedig elevenen elégetik hamis tanúzásért. A középkorban a nemi erőszak társadalmi megítélése a tűrt kategóriába tartozott: bűncselekményként tartották számon, viszont általában nem lett következménye. Azokban a ritka esetekben, amikor az áldozat előállt az ügyével, az elkövető legfeljebb pénzbüntetést kapott, netán a lehetőséget, hogy feleségül vegye a megerőszakolt nőt.

Az 1386 decemberében vívott becsületbeli párviadal az utolsó volt Franciaország történelmében, melyet a király és az országgyűlés szentesített. A valós eseményeken alapuló történetet először Eric Jager írta meg azonos című könyvében, amely 2004-ben jelent meg. A Good Will Huntingért forgatókönyvírói Oscarral jutalmazott Ben Affleck és Matt Damon huszonnégy év után állt újra össze, hogy Nicole Holofcenerrel együtt megírják a szkriptet: a színészpáros a férfi, míg Holofcener a női perspektíva megalkotásáért felelt. Az utolsó párbaj ugyanis Kuroszava Akira A vihar kapujában című művéhez hasonlóan ugyanazt az eseménysort mutatja be több nézőpontból. Először a kihívó Carrouges, majd az állítólagos erőszaktevő Le Gris, végül pedig a feleség, Marguerite nézőpontjából látjuk ugyanazt a történetet és ismerjük meg a szereplők saját tetteikhez, illetve egymáshoz való viszonyát.

A Bundesliga-frizurás Matt Damon könnyedén hozza a nemes katona kicsit unalmas figuráját, Jodie Comer nagyszerű az igazáért kiálló feleség szerepében, Adam Driver pedig zseniális a művelt Le Gris szerepében, aki ahhoz szokott, hogy mindent megkap, amit csak akar. Ráadásul mivel a gróf (az enyhén ripacs Ben Affleck) kegyeltje, kérnie sem kell, hogy megkapja. Ridley Scott 2000-ben újraírta a filmes szabályokat, amikor korábban nem látott plasztikussággal mutatta be az ember ember elleni küzdelmet: a Gladiátor mérföldkő lett. 2021-ben azonban a jelenleg is négy (!) filmen dolgozó rendező Az utolsó párbaj középkori környezetét nem csak arra használja fel, hogy a lehető legnyersebb módon mutassa be a női lét kiszolgáltatottságát: a néző szinte érzi a szürke, mocskos föld szagát, melyen az utóbbi idők legbrutálisabb filmes csatáját vívják meg.

Az utolsó párbaj nem a #metoo-korszak tézisdrámája, ám sajnos Ridley Scott ítélkezik, és beleesik abba a hibába, hogy a mai kor eszméit a múltba vetíti. Marguerite verzióját tartja történelmi igazságnak, hogy kicsit meglovagolja a #metoo mozgalom narratíváját és az elmúlt években felkorbácsolt hangulatot. Marguerite verziójában ugyanis a nő csupán a kizsákmányolt áldozat szerepét töltheti be, és a férfiak a kizsákmányolók: jóval idősebb férje tárgyként tekint rá, Le Gris pedig egyértelműen gazember. A nő nem követi anyósa példáját, aki csendben tűrte, amikor annak idején meg őt gyalázták meg, hanem előrelép és megpróbálja érvényre juttatni saját igazát. Ha a férfiakon múlna, ez a rettenetes bűn sajnos körülbelül annyit számítana, mint az egymástól megszerzett földek feletti territóriumharc.

Az utolsó párbaj (The Last Duel). Amerikai filmdráma, 142 perc. Rendező: Ridley Scott. Magyar premier: 2021. október 14. Forgalmazó: Fórum Hungary

Borítókép forrása: Fórum Hungary

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.