Ha megkérdeznék, kit tartok a magyar rock ’n’ roll szcéna egyik ellentmondásos, különös, egyben tehetséges zenészfigurájának (bár nem könnyű a választás, több aspiráns is szóba jöhetne), Nagy Feróra szavaznék.
Aki nem mélyült el alaposabban a Beatrice történetében, annak nehéz elképzelni, hogy Feró a hetvenes évek derekán – akkori felesége, Csuka Mónika mellett – még fehér düsesz ruhában, teli torokból zengte a Gyere, kislány, gyere című korai diszkóslágert, majd röpke két esztendő elteltével talpig bőrcuccban, baboskendővel a nyakában, biztosítótűkkel gazdagon ékesítve, a diszkót cikizve már a Motorizált nemzedékről, Angyalföldről és a Nagyvárosi farkasról énekelt. Olyan társakkal körülvéve, mint Miklóska Lajos (basszusgitáros, zeneszerző, énekes), Donászy Tibor (dobos) és Lugosi László (gitáros). Ez már az új, homogenizált, férfiasított Beatrice. Dübörgő punkrock, mintha csak a Sex Pistols és az AC/DC különös elegyét hallanánk.
Visszatérve a kezdetekhez, miután a Metronóm 77 slágerseregszemle tisztelt zsűrije a könnyed, funky-pop slágert (Gyáva Ádám) lazán elengedte a füle mellett, Feró sem gondolhatta komolyan, hogy a „Nyugat szennyáradatát” meghonosító, provokatív, renitenskedő punk előtt majd leborulnak a szocialista kultúrpolitika illetékesei. Nem is borultak le. Az Országos Rendező Iroda főnöke, Bulányi László a belföldi koncertek többségének betiltásáról gondoskodott, a Magyar Hanglemezgyártó Vállalat prominensei, Erdős Péter (márkamenedzser), Bors Jenő (igazgató) pedig hallani sem akartak a botránybanda Rottenbiller utcai stúdió általi mennybemeneteléről, hiszen az aligha illett az általuk elképzelt szocialista ifjúság eszményképébe. Más kérdés, hogy ugyanazt a Bors Jenőt, aki mindvégig totális meggyőződéssel feküdt keresztbe a Ricse nagylemez-várományos ambícióinak, semmi sem gátolta abban, hogy a rendszerváltozást követő első évben – immár Quint márkanév alatt – kiadja az általa addig mélyen utált formáció Utálom az egész XX. századot című albumát. Hiába no, változnak az idők…