Nem kizárólag grafikai lapokon, de plakátokon szintén használta a manierizmus kori enciklopédiák magyarázó ábráin rendszeres Fig 1, Fig 2 feliratokat, amit örömmel fedeztem fel a tárlaton.
– A Victoria and Albert Museum kért tőlem saját plakátkiállításukat hirdető plakátot. Ha már London, hát Shakespeare-t választottam központi alaknak. Pontosabban távolról nézve, mert közelről két reneszánsz muzsikus lesz Shakespeare arcvonásaiból. Plakátok esetében ez a kettősség állandó, hiszen hol távolról, hol közelről nézzük azokat az utcán – magyarázta Orosz István.
A fig amúgy az angol figure rövidítése, s ábrát jelent.
– A Fig 1, Fig 2 pedig játék a tudományoskodással, hivatkozás a régi, megbízható enciklopédiák magyarázó ábráira. A gyanútlan néző azt vélheti, hogy a számozott ábrák miatt komoly tudományos dolgot vernek a fejébe. Ami persze nem biztos, azonban nekem kapóra jön, ha optikai illúzióval akarom az orránál fogva vezetni
– utalt a plakát zenészeiből kirajzolódó Shakespeare-arcra a grafikusművész, no meg természetesen egyéb műveire, legyenek azok plakátok vagy önálló grafikai lapok.
– Giuseppe Arcimboldo manierizmus kori festőművész egész életművet alkotott a kettős jelentésű képekből
– emlékeztetett egyik jeles szellemi elődjére Orosz István.
Arcimboldo gyümölcsök, zöldségek, virágok és egyéb növények élethű ábrázolásaiból alakította ki portréit.
Beszélgetőtársam eme „enciklopédikus” stílusa kezdetén vette fel az Utisz művésznevet, amelynek jelentése: senki.
– Török András barátom javaslatára kezdtem használni ezt az álnevet, amely néven Odüsszeusz mutatkozott be Polüphémosz küklópsznak – árulta el a képzőművész.
A küklópsz, miután kiszúrták egyetlen szemét, hiába kiáltozta, hogy „Senkise bánt engem”, társai nem siettek a segítségére, mondván: „Hát ha senki se bánt, hanem magad vagy, ne ordíts”. (Homérosz: Odüsszeia, fordította: Devecseri Gábor.)
– A vizuális illúziók, a szembecsapások – elegáns francia művészettörténeti szakszóval: trompe-l’œil – szellemében metaforikus értelemben szúrok ki szemeket, nem a valóságban, mert nem vagyok félelmetes alak – biztosított róla Orosz István, akinek egységes életművére nem gyakorolt hatást a 60-as, 70-es évek avantgárdja, másként konceptuális művészete, a concept art, az Iparterv-kiállításokat meghatározó absztrakt, amely szellemiség mindmáig uralja a honi képzőművészetet. Meglehet, az alkotó azért járhatta saját útját, mert alkalmazott grafikus.