Talányos fotográfiák tárlata

Vécsy Attila, a hetvenes–nyolcvanas évek sztárfotográfusa művei kiléptek a fényképezés hagyományos keretei közül.

2021. 11. 02. 6:30
20211025 Budapest Vécsy Attila fotóművész fotó: Kurucz Árpád (KA) Magyar Nemzet Fotó: Kurucz Árpád
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vécsy Attila fotóművész neve hallatán talán azért nem ugrik be azonnal néhány híres munkája, mert az alkotó az utóbbi évtizedben távol tartotta magát a galériáktól. Beszélgetésünkben természetesen arról is szót ejtettünk, miért nem állított ki régóta a hetvenes–nyolcvanas évek sztárfotográfusa, aki fényképeibe belerajzolt, belefestett, beleragasztott képzőművészeti munkáival vált nevezetessé, no meg érintettük a digitalizáció okozta alapvető változásokat.

A Foton Galériában kiállított művei meglehetősen talányos, absztrakt munkák. Nem is látszanak fényképeknek.

A tárlat címe: Pixel-világ annyiban segít, hogy vélhetően valamiféle képek pixeleiből állnak össze (művésznevén) Vécsy Attila munkái. De mégis, mit ábrázolnak e képek?

– Parabolaantennás tévénknél megesik, hogy az antenna és a vevő közt hiba történik, például az időjárás ­miatt, s olyankor szétesik a kép. Hol kevésbé, hol pixelekre. Néha akár fél órán keresztül is tart a jelenség. Eddig négy ízben fordult elő az elmúlt három évben, hogy le tudtam fényképezni – válaszolta az alkotó, majd elárulta, hogy a körülbelül ötszáz elkészült felvételből mindösszesen negyven-ötven tekinthető műalkotásnak.

Most pedig kanyarodjunk vissza az első sikerek korszakára, amelyről szólva Vécsy Attila leszögezte:

– Nem voltam támogatója a szocializmusnak, az akkori rendszernek. Mintegy szigeten dolgozhattam a demokratikus átalakulás előtt Martonvásáron.

Ahol munkahelye a Magyar Tudományos Akadémia Mezőgazdasági Kutatóintézete volt. Azt hiszem, mindannyiunkban felmerül a kérdés: mit csinálhatott ott egy fényképész?

– A fényképek a kutatásokat reprezentálták, sőt nemegyszer a fotók szolgáltak az eredmény bizonyítékául – magyarázta a fotográfus, aki 1974-től nyugdíjba vonulásáig 50-60 ezer felvételt készített, amelyek negatívjait mind a mai napig őrzi az intézet archívuma. Kukoricacsövek, gabonaszemek, mikroszkópos felvételek, riportsorozatok egyaránt megtalálhatók a közel négy évtized alatt készült képei közt.

– A fényképezés teljes szegmensében kellett dolgoznom – mondta a „szigetről”, ahol napi munkája mellett igyekezett művészi síkon megfogalmazni gondolatait.

– Kívül is álltam és benne is voltam a korszak fotográfiai életében. Akadt mondandóm bőven, a rendszer problémáit pedig önmagamon keresztül tudtam a legjobban megmutatni – elevenítette fel a múltat a művész.

Így készültek rendszerkritikus munkái a nyolcvanas években, amelyek több helyütt, például a legendás Fiatal Művészek Klubjában kerültek falra, azonban mindenféle szakkritikai visszhang nélkül maradtak.

S hogy miképpen születtek a művei, amelyek kiléptek a fényképezés hagyományos keretei közül, arról így vallott az alkotó:

Sohasem éreztem a fotográfiát önmagában elégnek arra, hogy elmondjam mindazt, amit szeretnék. 1989 után mintha kihúzták volna a talajt a lábam alól a rendszerkritikai művek tekintetében. Persze végtelenül örültem az átalakulásnak, ezért nem is akartam kritizálni a demokráciát.

Természetesen fotózott rendületlenül, sok-sok képet készített, ám nem találta érdemesnek bemutatni a nagyközönség számára.

– Bő egy évtizede, az utolsó kiállításon, a Kecskeméti Fotográfiai Múzeumban is a nyolcvanas évek fotóit akasztottam falra New Wave Atika címen – vallotta be Vécsy Attila.

– Véletlen-e, hogy az utóbbi egy évtized átmeneti visszavonulása egybeesett a digitalizációval? – érdeklődtem.

– Egyáltalán nem véletlen. Megvettem minden szükséges eszközt a Wacom digitalizálótáblától a különböző szoftverekig. Az eredmény azonban meg sem közelítette az analóg munkáimét. Az analóg fényképet képtelenség átalakítani digitálissá, mert a finom átmenetek egészen másmilyenek lesznek, mint a papírképen. Most érett be annyira a dolog, hogy úgy döntöttem, megmutatom, hová jutottam 11 esztendő alatt – így az alkotó, aki 2010 környékén találta meg helyét a „pixelvilágban”. – A mostani képekkel kapcsolatban sokan megkérdezték: mi ez, csak nem új kísérleti korszak? De az, mert a fotóművésznek, mint minden művésznek, olyat kell tudni létrehoznia, amire nem mindenki képes. Sőt amire senki más nem képes.

Borítókép: Vécsy Attila a Foton Galériában. Fotó: Kurucz Árpád

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.