Vécsy Attila fotóművész neve hallatán talán azért nem ugrik be azonnal néhány híres munkája, mert az alkotó az utóbbi évtizedben távol tartotta magát a galériáktól. Beszélgetésünkben természetesen arról is szót ejtettünk, miért nem állított ki régóta a hetvenes–nyolcvanas évek sztárfotográfusa, aki fényképeibe belerajzolt, belefestett, beleragasztott képzőművészeti munkáival vált nevezetessé, no meg érintettük a digitalizáció okozta alapvető változásokat.
A Foton Galériában kiállított művei meglehetősen talányos, absztrakt munkák. Nem is látszanak fényképeknek.
A tárlat címe: Pixel-világ annyiban segít, hogy vélhetően valamiféle képek pixeleiből állnak össze (művésznevén) Vécsy Attila munkái. De mégis, mit ábrázolnak e képek?
– Parabolaantennás tévénknél megesik, hogy az antenna és a vevő közt hiba történik, például az időjárás miatt, s olyankor szétesik a kép. Hol kevésbé, hol pixelekre. Néha akár fél órán keresztül is tart a jelenség. Eddig négy ízben fordult elő az elmúlt három évben, hogy le tudtam fényképezni – válaszolta az alkotó, majd elárulta, hogy a körülbelül ötszáz elkészült felvételből mindösszesen negyven-ötven tekinthető műalkotásnak.
Most pedig kanyarodjunk vissza az első sikerek korszakára, amelyről szólva Vécsy Attila leszögezte:
– Nem voltam támogatója a szocializmusnak, az akkori rendszernek. Mintegy szigeten dolgozhattam a demokratikus átalakulás előtt Martonvásáron.
Ahol munkahelye a Magyar Tudományos Akadémia Mezőgazdasági Kutatóintézete volt. Azt hiszem, mindannyiunkban felmerül a kérdés: mit csinálhatott ott egy fényképész?
– A fényképek a kutatásokat reprezentálták, sőt nemegyszer a fotók szolgáltak az eredmény bizonyítékául – magyarázta a fotográfus, aki 1974-től nyugdíjba vonulásáig 50-60 ezer felvételt készített, amelyek negatívjait mind a mai napig őrzi az intézet archívuma. Kukoricacsövek, gabonaszemek, mikroszkópos felvételek, riportsorozatok egyaránt megtalálhatók a közel négy évtized alatt készült képei közt.
– A fényképezés teljes szegmensében kellett dolgoznom – mondta a „szigetről”, ahol napi munkája mellett igyekezett művészi síkon megfogalmazni gondolatait.