– Kikhez köthető a Szolnoki Művésztelep megalapítása, milyen volt a kezdet?
– A XIX. század második felében August von Pettenkofen kiváló osztrák festő volt az, aki elsőként figyelt fel a szolnoki táj egzotikumára, az itt élő emberek jellegzetes arcára, megjelenésére. Haditudósítóként, hadirajzolóként kezdte járni a vidéket. Az itt festett képeit rendszeresen kiállította Bécsben, Münchenben, Párizsban. Azok a festők, akik akkoriban Európa nagyvárosaiban képezték magukat, neki köszönhetően figyeltek fel a Tisza-parti településre és környékére. A plein air festészet időszaka volt ez, amikor az alkotók úgy döntöttek, kivonulnak a műtermekből a természetbe, ott készítik el munkáikat, a városok, falvak utcáin merítenek témát. Ennek a folyamatnak a részeként történt meg, hogy a kor neves magyar művészei közül többen is, így Bihari Sándor, Mihalik Dániel, Kernstok Károly, Mednyánszky László, Vaszary János 1901-ben aláírta azt az okmányt, amelynek alapján egy év alatt helyi és országos forrásokból felépítettek a Zagyva-folyó partján, az egykori szolnoki vár területén egy műteremházat. Ez lett a művésztelep, amely 1902-ben nyitotta meg kapuit.
– Trianon milyen változásokat hozott a kolónia életében?
– Az első világháború utáni határmódosításokkal sajátos helyzet állt elő, hiszen Szolnok Budapest és Nagybánya között van félúton. Az első világháború után nehezített körülmények között lehetett eljutni Magyarországról Nagybányára, és a művésztelep magyar vonatkozásai is mellékvágányra kerültek. Ez hatással volt Szolnokra is, mivel Trianon előtt sok művész felváltva dolgozott Nagybányán és Szolnokon.
– A két világháború közti második korszak mégis jelentős epizódja a Szolnoki Művésztelepnek. A történelmi szakítás után hogyan tudott talpra állni a kolónia?
– Ezt a periódust Aba-Novák Vilmos, Borbereki Kovács Zoltán, Kovács Margit, Zádor István, Pólya Tibor, a negyvenes években Basilides Barna, Mattioni Eszter és Bernáth Aurél neve fémjelzi. A két világháború között még csak nyári műhelyként használták a kolónia tereit, tavasztól őszig zajlott bennük az alkotómunka. A második világháború után lettek téliesítve. Sajnos a második világháborúban bombatalálat érte a művésztelepet, a dokumentáció és több ezer műalkotás megsemmisült. Az újjáépítés a háború vége felé kezdődött, és viszonylag rövid idő alatt néhány műteremlakás újból lakhatóvá vált. A szakmai munka némiképp módosult felállásban folytatódott, hiszen az ötvenes évek derekán új művészgarnitúra, egy fiatal festőgeneráció érkezett ide.