A legszembeötlőbb a középső teremben fogadó kipárnázott mókuskerék. Legalábbis én annak gondoltam, azonban Fazakas Réka művészettörténész kiokosított, hogy Antal István munkája nem más, mint egy osztrák felhívásra készült köztéri játék. Ami – a felhívás szellemében – a Covid utáni nyitás, a szabadság, a játékosság, az emberek testi-lelki felépülését szolgálja.
Valódi relaxálásra ad lehetőséget, s persze egyéb ringó mozgásos tevékenységre szintén
– fűzte hozzá a kurátor.
Szavait illusztrálja a műalkotás mellett pergő vetítés, ahol a bőrpárnákkal bélelt kerék számtalan felhasználási módját mutatják be. Mi több, megnézhetünk egy performanszt, miként használja egy spanyol táncosnő a guruló kereket.
Vitathatatlan, hogy a koronavírus-járvány hatott az alkotókra.
Ne feledjük, a munkák java tavaly készült, amikor még dúlt a ki tudja már, hányadik hullám.
– A nyomasztó lelki hatás sok esetben tetten érhető, ugyanakkor itt-ott érezni a felszabadultságot, amiért kezdjük magunk mögött hagyni a járványt – magyarázta Fazakas Réka, aki biztosított arról:
a pandémia mellett egyéb trendek szintén kivehetők. Így például a sport és a játék.
– Hivatásos sportolók és képzőművészek alkotásaival találkozhatunk. Gáspár Szilárd kolozsvári bokszoló testi energiájából átalakított művészetével – mondta a Derkó 2022 kurátora.
A talányos folyamattal videófilmeken ismerkedhetünk meg. – Jagicza Patrícia Linda kamaszkorában hivatásos kosárlabdázó volt, most a kosárlabdát sajátos önanalízisként használja – fejtette ki a művészettörténész, odavezetve az elöregedett labdákból felépített installációhoz, amely mellett a képzőművész hiperrealista módon megfestett kosárlabdái függenek. Szemben Gulyás Andrea munkája, melynek központi eleme a gyerekkor játék labdája, ám az alkotó a szellemi játékról sem feledkezett meg. Dobozba zárt sakktáblája egy ismert játszma végét örökíti meg, mintegy felidézve Kempelen Farkas sakkozógépét, amennyiben tükrön keresztül pillanthatunk be a zárt térbe.
– Takács Ádám nonfiguratív grafikai lapjain, amelyeket fekete filccel rajzolt, s amelyeket eldobott, nem lebomló anyagokkal köt össze, központi eleme szintén a játékosság – így Fazakas Réka, miközben odaléptünk az alumíniumlétrára vetett három, lehámozott emberi bőrt idéző, neonszínű szilikonfigurához.