Elérkeztünk a Clint Eastwood filmjeit bemutató toplistánk első helyezettjéhez. Ez a film pedig nem más, mint Sergio Leone 1966-os örökérvényű alkotása, A Jó, a Rossz és a Csúf (Il Buono, il brutto, il cattivo).
Nehéz erről a filmről elfogultság nélkül írnom, hiszen az egyik kedvenc filmem. Már gyerekkoromban kedvencemmé vált, hiszen az egyik első moziélményem volt ez a zseniális western. Magyarországon egyébként csak 1979-ben mutatták be, úgy látszik, a kor cenzorainak nem tetszett a film, bár az is lehet, hogy anyagi vagy egyéb okai voltak a késői bemutatónak, mindenesetre tizenhárom évet kellett rá várni.
1. A jó, a rossz és a csúf (1966)
A film a klasszikus Dollár-trilógia befejező darabja, amely az Egy maréknyi dollárért (1964) és a Pár dollárral többért (1965) című Sergio Leone-filmeket követte. Bár igazán csak Eastwood karaktere, ami megegyezik a részekben, mégis összetartoznak. Megteremtették az úgynevezett spagettiwestern műfajt, ami az olasz westernfilmeket jelöli. Annak ellenére, hogy eredetileg az amerikaiak által adott gúnynév volt a spagettiwestern kifejezés, mára a popkultúra szerves részévé, meghatározó hivatkozási pontjává vált. A maratoni hosszúságú film története nem túl bonyolult. Három kalandor egy arannyal teli sír felkutatására indul. A csavar a kalandokkal és megpróbáltatásokkal teli történetben az, hogy ketten közülük egymásra vannak utalva, hiszen a Jó, avagy a Szőke (Clint Eastwood) a sír pontos helyét tudja, a csúf, avagy Tuco (Eli Wallach) pedig a temető helyét, ahol az a bizonyos arannyal teli sír található. Mindezek mellett természetesen szintén a kincsre fáj a foga a Rossznak (Lee van Cleef) is. Elindul a hajsza az aranyért, ami végül egy mindent eldöntő párbajban csúcsosodik ki. Leone filmje 1966-os, mégis olyan friss, modern eszköztárat használ, hogy a Jó, a Rossz és a Csúf mind a mai napig megállja a helyét a mai, modern számítógép trükkökkel felturbózott, bár meglehetősen felületes és személytelen mozifilmek között is.
A filmet Leone másik hatalmas klasszikusa, a Volt egyszer egy Vadnyugat (1968) mellett nemcsak a western műfaj legnagyobbjának tartják, de az egyetemes filmtörténetben is jelentős alkotásnak számít. A finom rendezői megoldások, az úttörőnek számító operatőri munka és a parádés színészi játék az, ami Ennio Morricone halhatatlan zenéjével kiegészülve nagyon magas polcra helyezi ezt az Eastwood filmet. Leone erre a filmre Pier Paolo Pasolini állandó operatőrét, Tonino Delli Collit kérte fel, aki nagyszerű munkát végzett, elég csak a filmet lezáró párbajjelenetre gondolnunk, ahol a mester a szereplőkről készített drámai szuperközeliket forgó nagytotálokkal váltogatja, ami maradandó vizuális élményt nyújt a nézőknek.