Fiúk, akik feláldozták magukat

Kifejezetten látványos és jól követhető zenés produkciót hozott létre Szente Vajk alkotótársaival Jókai Mór A kőszívű ember fiai című regényéből. A Kőszívű – A Baradlay-legenda musical nemcsak méltó emléket állít a műnek, hanem parádés színészi alakításokkal és éneklésekkel örvendezteti meg a közönséget. De ami a legfontosabb: az erkölcsi tanítás sem marad el.

2022. 06. 25. 7:10
20220617 budapest margit szigeti szinhaz a koszivu ember fiai c musical fotosprobaja havran zoltan magyar nemzet Fotó: Havran Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Akárhányszor olvassuk újra Jókai Mór A kőszívű ember fiai című regényét, minden alkalommal rájövünk, hogy mennyi mindent tanulhatunk belőle az életről, az alapvető emberi érzésekről, a kapcsolatokról és persze a történelemről. Bár a történet és a karakterek a XIX. századba repítenek, abba a korba, amikor a magyar népnek kőkeményen meg kellett küzdenie a szabadságért, ma is hasonló kérdések foglalkoztatnak bennünket, mint Jókait. És bizonyára ugyanezt látták meg a regényben a Kőszívű – A Baradlay-legenda című musical alkotói is, akik bátran nyúltak a műhöz, s 

kifejezetten látványos, jól követhető zenés produkciót hoztak létre parádés színészi alakításokkal és éneklésekkel.
Szente Vajk és alkotótársai már több alkalommal megmutatták, hogy nekik bizony benne van a kisujjukban a nagyszabású musicalek színpadra állítása. Gondoljunk csak a Puskás, a musicalre, amely a legnézettebb előadás volt tavaly, s összesen hatvanötezren látták az elmúlt két évben. Amikor tehát elfoglaltuk a helyünket a Kőszívű – A Baradlay-legenda című musical ősbemutatóján, a Margitszigeti Szabadtéri Színpad nézőterén, biztosak voltunk abban, hogy ezúttal sem fogunk csalódni. És így is lett.
A Baradlay család történetén keresztül feltárul a magyar és az osztrák történelem, míg a szereplők megjelenítik a szeretet és a gyűlölet minden árnyalatát. 

Baradlay Kazimirné (Polyák Lilla) a féltő, óvó anyai szeretet, Rideghváry Bence (Feke Pál), Plankenhorst Alfon­sine (Gubik Petra) és Plankenhorst Antoinette (Náray Erika) a gyűlölet pólusát képviselik. Az ő szólóikban az előadás legerőteljesebb énekléseit hallhatjuk. De persze Baradlay Ödön (Ember Márk), Baradlay Richárd (Fehér Tibor) és Baradlay Jenő (Veréb Tamás) is olyan hévvel, beleéléssel énekel és játszik, hogy még jó sokáig néznénk és hallgatnánk őket figyelemfelkeltő piros-fehér-zöld kabátjukban. A három fiú a magyarságot szimbolizálja, ám ha jobban belegondolunk, valójában az egész musical a magyarságról és a magyarságért szól.
A musical alkotói két dolgot hangsúlyoznak: az egyik az összetartó család fontossága, amely a legnehezebb pillanatokban is támogatást nyújt, a másik pedig az önfeláldozás, amely az önzetlenség legmagasabb szintje. 

Baradlay Ödön és Baradlay Richárd hősként harcolnak az 1848-as forradalomban és szabadságharcban hazánk függetlenségéért, vagyis ha szükséges, s a helyzet úgy hozza, feláldoznák életüket a hazáért, a szabadságért. És ott van a harmadik fiú, Baradlay Jenő, aki bár nem harcol, mégis a legnagyobb áldozatot hozza. Döntése egyben a darab erkölcsi tanítása is.
A Kőszívű-musical tehát minden értelemben méltó emléket állít a műnek, a benne elhangzó nagyívű dalok szépen simulnak a történetbe, sőt erősítik azt. 

Szente Vajk most is jó arányérzékkel dolgozott, hiszen minden fordulóponton elhangzik egy lendületes dal. Az egész történetet pedig az Erzsébet királynét alakító Miklósa Erika jelenléte foglalja keretbe, akinek a darab végén előadott áriája megható és lélekemelő egyszerre.
Szólnunk kell még az előadás Rákay Tamás által megálmodott díszletvilágáról, amelyben a hatalmas, mozgatható emelvények, lépcsők és az igényes háttérvetítések jól elhatárolják egymástól a különböző helyszíneket. Kovács Yvette Alida pedig lenyűgöző jelmezeket alkotott, amelyek utalnak a magyar, az osztrák vagy az orosz hovatartozásra.


Az összképet tekintve tehát minden a helyén volt: a történetvezetés, a zenék, a karakterek, a látványvilág. Kétségkívül jó úton haladunk, hiszen történelmi eseményeink, személyiségeink olyan tartalmas, színvonalas zenés színházi feldolgozást érdemelnek, mint amilyen a Kőszívű – A Baradlay-legenda lett, amelyet ősztől az Erkel Színházban láthat a közönség.

Borítókép: Az előtérben Serbán Attila és Ember Márk (Fotó: Havran Zoltán)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.