Általában ugyanazért néznek az emberek horrorfilmet, amiért vidámparkba is szeretnek járni. Felmegy az adrenalin, jól jön az unalmas hétköznapokban némi izgalom, a monoton életből egy-egy rettenetes horrorfilm aztán biztosan kizökkent. A horrorfilmek többsége életre kelő halottakkal egyáltalán nem valóságos, miközben az ember retteg, tudja jól, hogy nincs ilyen, mese az egész, a fantázia tákolmánya, még ha oly valóságosnak is tűnik. Arról már nem is beszélve, hogy a filmek végén – az esetek döntő többségében – visszaáll a régi rend, mehet tovább az élet.
Scott Derrickson filmrendező nem ilyen alkotásokkal lepi meg a közönséget. Nála nemcsak ijesztgetésről van szó, hanem az emberi természetről is, de leginkább az elme megbetegedésének látleletéről. Derrickson temérdek filmjében mutatja be, hogyan reagál az ember, ha szélsőséges helyzetekbe kerül, milyen energiák szabadulnak fel, ha valaki az életéért küzd. De a filmrendező általában arról is szól alkotásaiban, hogy a világunkban nemcsak pozitív, de negatív energiák is vannak, amelyeket jó, ha elkerül az ember.
Rendet kellene végre tenni! + podcast
Úgy látszik, családi vonás az ijesztgetés. Jó példa erre Stephen Kingnek, a horror koronázatlan királyának fia, akinek szintén vérében van a félelem, ő is, akárcsak apja, szörnyűségek kitalálásával keresi a mindennapi betevőt. Joe Hill álnéven írta a Fekete telefon című film forgatókönyvét, amelyet Scott Derrickson tisztességgel meg is rendezett. + podcast

A Fekete telefon a horrorfilmek legsötétebb bugyraiba vezeti a nézőt, mert nagyon megrázó még a tudata is, ha arról van szó, hogy egy felnőtt gyerekeket bánt. Szerencsére ebben a filmben nem mutatnak gyilkosságokat, éppen elegendő a sokkoláshoz, hogy megjelennek a meggyilkolt gyerekek szellemei. És itt jön a történetben a csavar. Joe Hill a novellájában megfordítja a sokszor látott és már kissé unalmas sémákat. Nem azt látjuk, hogy tombol a gonosz, míg isteni segítséggel le nem győzik, hanem azt, hogy épp tombolni készül, de már előtte megtörténik az isteni beavatkozás. A filmben megidézett halottak az elrabolt és pincébe bezárt kisfiú segítségére sietnek.
Scott Derrickson filmrendező metaforikussá tette a történetet, vagyis megengedte a nézőnek, hogy menekülési útvonalat válasszon a súlyos tartalom elől. A film ugyanis úgy is értelmezhető, hogy a halott gyerekekkel való telefonbeszélgetés csak a legutoljára elrabolt gyerek fejében létezik, aki azt próbálja kitalálni, melyik gyerek mit tenne az ő helyében, hogy kiszabaduljon. Ez az egyszerűbb, szimplább magyarázat, ebben az esetben a fiú fantáziájának kivetülései vizualizálódnak a filmben.
A másik elemzése a műnek egy kicsit izgalmasabb, hátborzongatóbb. Arról van ugyanis szó, hogy vannak olyan bűncselekmények – és a gyerekbántalmazás egyértelműen ide tartozik –, amelyeket a szellemvilág sem tűr el büntetlenül. A jó energiák képesek arra, hogy teljesen elveszettnek tűnő helyzeteket átváltoztassanak. Sőt ha imádkozik az ember, akkor imája meghallgattatik. A pincébe zárt fiú lánytestvére, aki ráadásul látó képességekkel is rendelkezik, folyamatosan Isten segítségét kéri, mert kizökkent az idő. Ennyi szörnyűség, ennyi gyerek halála nem történhet meg, kell, hogy legyen olyan erő, amely megállítja az ördög habzó szájú tombolását.
A forgatókönyvíró viszont nem éri be ennyivel, bár már ennyi is elegendő lenne egy izgalmas filmhez. Társadalomkritikát is gyakorol, mégpedig a családon belüli erőszak témájában, vagyis a főhős húgát rendszeresen verő apa lélekrajzának felskiccelésével is foglalatoskodik a novella és a film is. Nem túl sikeresen, mert csak arra jutnak, hogy a feleség örökletes skizofréniáját akarja kiverni a gyerekekből a férfi. A gyerekek viszont vagy mindketten szintén skizofrének, vagy látók. A döntést a néző kezébe adják az alkotók. Az mindenesetre biztos, hogy mindketten hallanak hangokat, a fiú a pincébe zárva egy zsinór nélküli fekete telefon kagylójából. Ráadásul ezeket a gyerekeket nemcsak a szűkebb, de a tágabb környezete is bántalmazza. Az iskolában ugyanis az erősebb gyerekek terrorizálják a gyengébbeket. Egy elátkozott világot látunk tehát Scott Derrickson filmjében, olyat, ahol nem jó élni, olyat, ahol éppen ideje lenne rendet tenni.
Legújabb podcastunkban egy könnyed reggeli beszélgetés során két filmkritikus, Oszlányi Gyöngyvér és Csejk Miklós beszélget a filmről.
Borítókép: a nézőnek kell eldöntenie, hogy nyomasztó fantázia vagy a rettenetes valóság jelenik meg a filmvásznon (Fotó: UIP/Duna Film)
További Kultúra híreink
A téma legfrissebb hírei
Tovább az összes cikkhez
Holnaptól megtekinthető a Gödöllői királyi kastély titokzatos Erzsébet-portréja
Az alkotás eddig teljesen ismeretlen volt a kutatók előtt.

Egy vígjáték, ahol mindenki valaki más ágyába kerülne
Félrelépni szabad címmel tévéfilm készül a Thália Színház művészeivel.

Sidi végre elárulta, hogy miért hagyta ott a Tankcsapdát + videó
A zenekar elmúlt két éve kicsit azzal telt, hogy megpróbáltuk helyre rakni a dolgokat, de nem sikerült – fogalmazott.

Az ördög másodszor is Pradát visel, és egy új sztár is csatlakozik a szereplőgárdához
Hamarosan érkezik a kultikus film folytatása.
Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!
- Iratkozzon fel hírlevelünkre
- Csatlakozzon hozzánk Facebookon és Twitteren
- Kövesse csatornáinkat Instagrammon, Videán, YouTube-on és RSS-en

Százmilliós fogás az M3-ason: bevásárlószatyrokban lapult a jackpot

Itt a bejelentés az orosz-ukrán háború végéről

Pizsiben buliztak a sztárok Jeff Bezos és Lauren Sánchez esküvőjén

Botrányos leleplezés: Az orosz szankciók élharcosa titokban orosz gázt használ

Dopeman nem kertelt a lányának: „Ha beleszívsz, akkor ötven-ötven, hogy megdöglesz vagy jól érzed magad”

Besokalltak a magyarok az Adriától, ismét a Balatont választják Horvátország helyett – ez áll a háttérben

Amerikai újságíró bírálja Zelenszkijt a választások elmaradása miatt

Neked is százezres károkat okozhat a nyest - Így űzd el az otthonodból!

Az Inter kapitánya stoplissal beleszállt csapattársába a klub-vb-búcsú után

Bayer Zsolt: Zsírban oldódó hősök

Éppen a vonatot várta a tinédzserlány, majd arra ocsúdott fel, hogy a mellette álló férfi nagyon mosolyog

Marozsán Fábián történelmi sikert ért el a wimbledoni Grand Slam-tornán
Címoldalról ajánljuk
Tovább az összes cikkhez
Holnaptól megtekinthető a Gödöllői királyi kastély titokzatos Erzsébet-portréja
Az alkotás eddig teljesen ismeretlen volt a kutatók előtt.

Egy vígjáték, ahol mindenki valaki más ágyába kerülne
Félrelépni szabad címmel tévéfilm készül a Thália Színház művészeivel.

Sidi végre elárulta, hogy miért hagyta ott a Tankcsapdát + videó
A zenekar elmúlt két éve kicsit azzal telt, hogy megpróbáltuk helyre rakni a dolgokat, de nem sikerült – fogalmazott.

Az ördög másodszor is Pradát visel, és egy új sztár is csatlakozik a szereplőgárdához
Hamarosan érkezik a kultikus film folytatása.