A film kerettörténete az 1962-es Helsinkiben megrendezendő világifjúsági és diáktalálkozóra való eljutás lehetőségéről szól. Főszereplői egy pesti lakóközösség tagjai, akiknek élete szorosan összefonódik. Hőseink szomszédos tömbházakban laknak, akiknek a kerületi Ki mit tud? vetélkedő kínál egyedül valós esélyt az esetleges részvételre, vagyis amolyan hivatalos disszidálási lehetőséget nyugatra. Persze ehhez előbb meg kell nyerni a selejtezőt, majd pedig a kerületi döntőt is. A világifjúsági találkozókat, (közismert rövidítése: VIT) a baloldali világifjúsági szervezetek és a Demokratikus Ifjúsági Világszövetség hozta létre és szervezte. Először a II. világháború után, 1947-ben rendezték meg. A legnagyobb szabású VIT 1957-ben volt Moszkvában, ahol ez alkalomból 131 ország 34 ezer fiatalja gyűlt össze. A hidegháború idején a rendezvény a béketábor fontos propagandaeszköze, ideológiai szócsöve volt. Legutóbb egyébként a filmben is emlegetett orosz városban, Szocsiban rendezték meg.
Rögtön a film elején ironikus képet kaphatunk a szocialista ipar működéséről. A kedvelt sláger szövegére komponált jelenet teljesen más kontextusba helyezi az ismert dalt, kíméletlenül kifigurázva ezzel a szocializmus hangzatos jelszavait. Érdekesség, hogy Tímár Péter eredetileg nem szándékozott ebben az évben filmet készíteni, mert az utóbbi években nem akadt a kezébe egy jó forgatókönyv. Az Objektív stúdió kereste meg, hogy van egy Márton Gyula-novella, Bambi szalmaszállal címmel, amely talán érdekelheti.
Noha a rendezőnek nemigen tetszett a novella, saját 60-as évekbeli gyerekkori emlékei mégis arra ösztönözték, hogy tegyen egy próbát. A filmben látható kiskamasz alteregóját Tímár saját magáról mintázta.
Tizenkét éves voltam ’62-ben, és sokat jártam a nővéreimmel táncos helyekre. Én nem táncoltam, csak nézelődtem, figyeltem a többieket. Ez adta a film alapötletét. Nem véletlenül kezdődik a Csinibaba egy kamerába néző kiskamasszal, aki aztán lecsúzlizza a háztetőn lévő hangosbemondót. Tímár szándékosan keresett fiatal, pályakezdő színészeket, akiket a közönség még kevésbé vagy egyáltalán nem ismert. A későbbi közönségsiker egyaránt segített Tóth Ildikónak, Kovács Vandának, Németh Kristófnak vagy éppen Fesztbaum Bélának karrierje beindításában. Ugyanígy a történetben megjelenő L’art pour l’art Társulat egyes tagjainak (Nagy Natália, Galla Miklós, Dolák-Saly Róbert) népszerűségén is sokat erősített.