A kutatás olyan alsó tagozatos diákokra fókuszált, akiket elhanyagoltak vagy bántalmazó környezetből származnak. A kutatás célja az volt, hogy olyan lehetőségeket tárjanak fel, amelyekkel csökkenthető a rossz életkörülmények hátrányos hatása. Eredményük szerint a vizsgált lehetőségek közül az otthoni felolvasástól lehet leginkább eredményt várni mind fiúk, mind lányok esetében.
A felolvasást eddig az iskolaérettséggel és a számolási készséggel hozták összefüggésbe, ezeken a területeken bőven állnak rendelkezésünkre tudományos eredmények.
A jelenlegi az első olyan tudományos kutatás, amely kimutatta a felolvasás előnyös hatását a bántalmazó környezet hatásának csökkentésében is.
A kutatást a Dél-Ausztrál Egyetem készítette, így bepillantást nyerhetünk Ausztrália viszonyaiba. 2021-ben csaknem 300 000, 0–17 éves korosztályból való gyerek fordult meg egy vagy akár több alkalommal a gyermekvédelmi hatóságon. 105 000 esetben folytattak le eljárást, és közel 50 000 esetben tudták is bizonyítani, hogy fennállt a bántalmazást vagy elhanyagolás ténye. Iskolakezdéskor a gyermekbántalmazás áldozatai sérülékenyebbek, fejlődésük veszélyeztetettebb, mint társaiké.
Leonie Segal, a kutatás vezetője elmondta:
A későbbi boldogulás már megjósolható abból, hogy valaki mennyire sikeresen kezdi az iskolát. Ezért létfontosságú, hogy ne csak korán felismerjük a veszélyeztetett gyerekeket, hanem meg is találjuk, hogy milyen módon támogassuk a gyerekek érzelmi-, társas-, és fizikai fejlődését. Sok pozitív eredménnyel jár, ha felolvasunk a gyerekeknek. A felolvasás a gyerek és a szülő közös együttléte, így erősíti a szülő–gyerek kapcsolatot, és emellett közvetlenül hozzájárul a gyerek fejlődéséhez azzal, hogy a gyerek szavakkal, szövegekkel, történetekkel találkozik. Azon gyerekek számára, akik olyan családban nőnek föl, ahol nehéz a védelmező, biztonságot adó közeg megteremtése, még hasznosabb, ha a szülő, vagy gondozó felolvas nekik. Ez növeli a rugalmas ellenálló képességüket, és a fejlődésüket a helyes mederben tartja annak ellenére, hogy folyamatosan rossz körülményeknek vannak kitéve.
A kutatás 65 083, 5 és 6 év közötti gyereket vizsgált, akik megfeleltek az ausztrál iskolaérettségi vizsgálaton, és köztük 3414 veszélyeztetett gyereket talált, akik bántalmazást szenvedtek. A fiúk a lányokhoz képest is elmaradtak a fejlődésben, különösen azok, akik bántalmazást is elszenvedtek. Segal elmondta:
Kutatásunk azt is feltárta, hogy a fiúk esetében nagyobb a kockázata annak, hogy hátramaradnak a fejlődésben, mint lányok esetében. Ugyanez vonatkozik a vidéki vagy kieső, elzárt területen élő gyerekekre, és azokra, akik fizikai, érzékszervi vagy tanulási nehézséggel küzdenek.” Prof. Segal szerint az otthoni felolvasás mellett az iskolarendszernek is kell eszközöket találnia, „például, hogy alsó tagozatba több férfi pedagógust vonzzon az iskola, és az, hogy többféle tanulásmódszertant kínáljon fel a speciális igényű fiúgyermekeknek.
(Ausztráliában az óvodapedagógusok kevesebb mint öt százaléka férfi, és az alsó tagozatos tanítók között is csökken a férfiak aránya.)
Minden gyerek megérdemli, hogy jó kilátása legyen a jövőre nézve. Nem szabad figyelmen kívül hagynunk a legkockázatosabb helyzetben élőket sem
– összegezte a kutató. A felolvasás tehát mindenkinek jót tesz, jöjjön a mesekönyvek és ifjúsági regények kora!
Borítókép: az esti mese, Felix Schlesinger festménye (Fotó: Wikipédia)