Underground szerzet

„Számok és tények, ismétlődések, minél többször, annál valószínűtlenebb” – ez a Menyhárt Jenő-idézet került Horváth Éva Mónika kiállítása elé mottóul. Végigsétálva a Törékeny egyensúly című tárlaton, erős sejtésem támadt, majd miután a megnyitón a Menyhárt Jenő–Gyenge Lajos duó állt színpadra, biztos lettem benne, hogy a popkultúra is inspirálta a monumentális sorozatot. És eddig volt a szórakozás, mert a képek a tömeg és az ember viszonyát komolyan feszegetik, a katarzisig.

2022. 08. 11. 6:20
Forrás: Facebook/L.Simon László
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Én egy underground szerzet vagyok – mondta Horváth Éva Mónika, aki 2012 óta készíti a Tömeg-sorozat darabjait, melyekből fáziskiállításokat hoz létre. A Műcsarnokban 2019-ben 56 képpel és egy installációval szerepelt egy nagyszabású kiállításon. Azóta 120 darabra növekedett a képek száma. 
A kápolnásnyéki Halász-kastélyba helyspecifikus kiállítás készült. Maga a festő állította be a képeket, így például a zongora köré körképszerűen állította ki a festményeket. 

Az élet, a kör megélhető. Ugyanakkor a körtánc motívuma párhuzamos a haláltánccal. Persze a mozgás mindig ad felszabadulást. Az életre ébredés maga a cselekvés, a cselekvés mozgása. A gondolkodás maga is iszonyú gyors mozgás

 – fűzte hozzá, majd így összegezte az egyensúlyhoz való személyes kapcsolódását: – Az élet érdekel, a világ. Ezt csak a teljesség harmóniájával lehet megragadni.
Ha eszerint nézem a – mondjuk úgy – kubofuturista képeket, akkor a harmóniát a részletekben találom meg. Mert igaz, hogy az ábrázolt tömeg arctalan, de minden alak másképp arctalan, más a kidolgozás, a szín, az aranyapplikációk texturáltsága. Ám az az érzésem megmarad, hogy engem mint nézőt körbevesz a képeken megelevenedő tömeg, és szorongat. Pedig a Törékeny egyensúly nem sulykolja, hogy a tömeg szorongató vagy negatív volna. Ennél sokkal összetettebb a képek egyenkénti kisugárzása, és a sorrendjükben is a feloldó szándékot vélem felfedezni. Már a kiállítás elején felfigyelek a fesztiválmotívumra, és végig észben tartom, hogy

 a fesztivál nemcsak az egybeolvadó tömeggel, hanem az ünneppel is rokon. 


Egyébként Horváth Éva Mónika valóban fesztiválarc, akár minden képhez tudna egy Európa Kiadó-számot kapcsolni. A fesztiválos képek szomszédságában olyan témák sorakoznak, mint Utcai harcok, Körbezárt emberek, de a szürkés-kékes színvilág lehangoló sűrűségét máris oldja a Tűzijáték élénk, sárgák uralta színkavalkádja. Persze a szürke vissza-visszatér, hiszen tömegről van szó, ami az Anonymus című kép tanúsága szerint nemcsak arctalan, hanem álarcos is. 

Nemhogy elveszítjük arcunkat a tömegben, hanem szándékosan mondunk le róla. Ez a tömeg adta lehetőség: feloldódhat az egyén.


De máris itt az After party, mellette A fesztivál büféje, ahol a kompozíció központja a tömegen belül kialakult társas sziget (asztalok vagy a pult), ahol az emberek táplálkoznak és találkoznak. Valóban, a konyhában sok lelki tusa nyert már feloldozást, és egyébként ­Horváth Éva Mónika vallja is, hogy a látásmódja hordoz egyfajta nőiességet. Képei intuíció­val készülnek, a világ állapotában megérzett feszültség formálja őket. A tömegesedésre lehetőséget adó helyzetek tovább sorakoznak. A süllyedő hajó, Lépcsőházban, A rendezvény vége, Karzat, Az első áldozat, Koncert, Finálé, Zenészek, Ülősztrájk, A kvízjáték, Sajtótájékoztató, Mozi, Karzat, Beszorított tömeg, Karácsonyi vásárlás, Ostrom – mind olyan helyzet, mely összetöri az egyensúlyt, egyben igyekszik helyreállítani azt. Hiszen ahogy L. Simon László, a Magyar Nemzeti Múzeum főigazgatója kezdte megnyitóbeszédét: 

Az anyagi világban minden létező egyensúlyra törekszik.Az egyensúly valójában mindig fönnáll, de az egyén a saját nézőpontjából hiányként, elromlásként tapasztalja, amikor a többlet máshol jelentkezik. Csak kevesek kiváltsága, hogy tágabb dimenziókba lássanak. Hozzátette, Horváth Éva Mónika impozáns Tömeg-sorozata egyszerre ábrázolja a tömeg energikus voltát, mely biztonságot ad és beolvasztó jellegét, mely arctalanná tesz.


A képek a kidolgozottságukból, a popkulturális dekorativitásukból adódóan vonzzák a szemet, az összhatás mégis felkavaró, ennek okára L. Simon rá is tapintott a beszédében: – A képekből a mai világ vibrálása, ellentmondásos, önfelszámolásig hajszolt dinamikája árad. Az irónia, a játék és a humor állítja vissza az egyensúlyt a nézőben, hogy a kápolnásnyéki Halász-kastélyból felszabadultan távozhasson, és akár belevesse magát a közeli nyaralóhely tömegébe.

Borítókép: L. Simon László a megnyitó után (Fotó: Facebook/L. Simon László)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.