Korábban megjelent verseskötete, a Publicus Covidius nasso(l) Tom(a)iban kapcsán így nyilatkozott: „Nem törekedve poétababérra, midőn ezt írtam, és nem akarnék ülni babérkoszorúra se, hidd el,” „bár ha eszembe veszem az ítészek nagy siseréjét, kik mindent mindenkitől vélnek jobban ismerni, nem biztos, hogy fittyet kéne csupán csak hánynom. Magam vetek hát fittyet a recenzori konvenciókra, jegyzetelgetek és idézgetek kedvemre – összevissza –, ami jut eszembe, hogy keltsek vágyat olvasásra másban is! Hexameterre fel!” Ars poeticáját is felfedezhetjük Pusztay János soraiban, ahogy játékosan ír szellemes, könnyed, mégis súlyos verses önéletrajzi naplójában. Már ebben a kötetben is éreztük, hogy szeretnénk megismerni a kulturális utalások forrását, hogy aztán megnevettessenek vagy elgondolkodtassanak.
A 70 gramm epe és egyéb szíjácsok című kötet borítóján a következő sorokat olvashatjuk: „A gondolkodás és az alkotás ciklikusan mindig másra irányul. Vannak évek, amikor versek születnek, de sem előtte, sem utána nem. Vannak évek, amikor előadói esteket tartottam, amiket sem korábban, sem később még és már nem. Epigrammaféléket is csak néhány évig írtam – ma már epétlenül élve –, nem szülhetek meg epés versikéket, s forgácsokat is csak egy-két évig jegyeztem le.” Az epegramm szó ötletét végső soron Képes Gézától vettem, lásd a neves költő és műfordító 225 gramm epe című könyvét.”
Ezek a sorok felkeltik az olvasó kíváncsiságát, hogy születtek a versek. Mi hívta életre a könnyednek ható, mégis súlyos mondanivalót tartalmazó verssorokat?
– A 70 gramm epe és a szíjácsok (forgácsok) zöme még akkor született, amikor szakmai munkám mellett aktív társadalmi életet éltem szülővárosomban, Szombathelyen, rendszeresen jelentek meg tárcáim a megyei lapban – válaszolt kérdésünkre a professzor. – A 2000-s évek első évtizedének közepén járunk. Többnyire helyi vagy országos jelenségekre, helyi és országos politikusi megnyilvánulásokra reagáltam, amelyekkel nem értettem egyet. Az idősebbek még emlékezhetnek az alábbi epegramm apropójára: „Merjünk kicsik lenni, harsant fel az ostoba jelszó, / S ezt választotta újfent az „isteni” nép. / Lettünk, ím, aprók, hogy a versláb is belesántult, / Nincs az a mikroszkóp, mely majdan kimutat.”