Képzőművészeti határeset

A Műcsarnok#Boxban Jelenségek címmel nyílt kiállítás Sinkó István legújabb műalkotásaiból. E munkák s az azokat közvetlenül megelőzőek azonnal vitát gerjesztettek, hogy vajon festmények, nyomatok, netán fotográfiák.

2022. 09. 01. 7:20
Fotó: BACHPEKARYMATEQ
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szegő György, a Műcsarnok művészeti igazgatója polihisztorként mutatta be az alkotót, tudniillik Sinkó István a festés mellett zenél (csellista a Miami Art zenekarban), továbbá művészeti írásokat publikál rangos folyóiratok hasábjain.

A tárlat kurátora, Kondor-Szilágyi Mária szólt arról, hogy az alkotó érdekes munkamódszerének megismertetése végett a vázlatokat szintén kiállították. 

– A művész kiválasztja valamelyik saját fotóját, amit azután képzőművészeti eszközökkel továbbgondol. Például hibajavító festékkel megmunkálja a fénykép felületét. Következő lépésként felnagyítja a képet, s azon folytatja az alkotást, festékkel, pasztellel

 – avatott be a kurátor Sinkó István sajátos technikájába, majd áttért a kiállítás címére. Mint fogalmazott, azért Jelenségek, mert a műalkotások minden látogató számára más-más jelenséget, jelentést hordoznak.

– Természetesen a módszert nem én találtam ki – szögezte le Sinkó István. – A vita hosszabb ideje tart, hogy meddig fotók és mikortól festmények vagy nyomatok. Én ezeket a munkákat képzőművészeti alkotásoknak, mi több, festményeknek gondolom.

Az alkotó a tárlat címéről is beszélt. – Amikor Szegő György felkért, tudtam, ezeket a munkákat szeretném kiállítani, a cím a Kondor-Szilágyi Máriával és képzőművész férjével, Kondor Attilával folytatott beszélgetéskor, mintegy aha!-élmény ötlött fel bennem.

Elmondta, hogy olyasmiket fényképez le, amelyek mellett mások elsétálnak.
 

– Igyekszem elkerülni, hogy történést, konkrét jelenséget mutassak be, illetve a fotókon megjelenő konkrétumokat igyekszem átformálni – magyarázta Sinkó István, aki példaként a tavalyi tűzijáték alapján készült munkáját hívta segítségül.

A fénykép a távoli füstgomolyagban még ragyogó robbanásokat örökítette meg. A festmény alján pedig, mint egy tükörkép a vízen, ismétlődik a kihunyni készülő fény.

A két első terem a művész legfrissebb alkotásait sorakoztatja fel, míg az utolsóban A japánkert árnyai című 2019-es sorozat látható. Sinkó István a kezdetekről elmesélte, hogy 2017-ben, a paksi művésztelepen alkotta az első efféle munkákat, amelyeket a rákövetkező esztendőben Szolnokon állított ki, akkor még kicsi, vázlat méretben. Ezekből született A japánkert árnyai sorozat.

– A Józsefvárosi Galériában kerültek először közönség elé, ahol a megnyitó után vitába bonyolódtak művész kollégáim, hogy nevezhetők-e festménynek a képek – emlékeztetett az alkotó, hozzáfűzve: ezt a vitát igyekeznek folytatni szeptember végén a Műcsarnokban.

Borítókép: részlet a kiállításból (Fotó: Bach Máté)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.